Het Tienerbrein. Waarom doen tieners wat ze doen?
Samenvatting: Hoe kan het dat de leerling of student het ene moment volkomen ongeïnteresseerd is en even later juist super gemotiveerd? Waarom vinden de meeste tieners hun smartphone belangrijker dan huiswerk? Hoe komt het dat slimme studenten toch slechte cijfers halen?
Tijdens deze avond worden handvatten gegeven om te werken aan het zelfinzicht van de tiener, de leermotivatie en persoonlijke groei. Wat betekent het om te weten ‘dat de tiener werk in uitvoering’ is? Moeten we de tiener sturen of vrijlaten? Hoe stimuleer je zijn nieuwsgierigheid? Waarover kun je in gesprek met je tiener? En hoe reageren we op dit moment als onze tieners een beroep op ons doen? Hoe kunnen we dit met nog meer effect doen? En hoe kunnen we dat als ouders én docenten samen het beste doen? Jolles gaat tevens in op een aantal facetten van de neuropsychologische ontwikkeling. Deze houdt niet op in klas drie of vier, maar loopt een hele tijd door en het is belangrijk om te weten: ‘een traaggroeiende boom kan ook de hoogste boom worden’, aldus Jolles. Deze avond is dus nadrukkelijk voor ouders van onze kinderen in alle leerjaren bestemd.
Kerninformatie: Op de ouderavond spreekt Jelle Jolles, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij doet onderzoek naar ons cognitief functioneren en is actief op gebied van onderwijsvernieuwing. Hij heeft onlangs het boek “Tienerbrein, over de adolescent tussen biologie en omgeving” uitgebracht. Een positief boek over tieners vanuit een liefdevolle benadering.
Doelgroep: ouders van leerlingen op het Hermann Wesselink College.