Titel: Leren, brein en ontplooiing. Over LEREN 2.0.
Aanmelden: vrij toegankelijk. Aanmelden gewenst via dit aanmeldformulier.
Samenvatting: het thema van deze publiekslezing (ook wel openbare les) is ‘leren’ met een nadruk op ‘de lerende persoon’. Er is veel kennis en inzicht aanwezig binnen de wetenschap. Helaas wordt slechts een deel daarvan toegepast in de maatschappelijke praktijk van onderwijs en opvoeding, voor het ‘levenlang leren’ en voor het stimuleren van de ontplooiing van mensen met een gedragsprobleem of ‘hersendysfunctie’. Een stelling die ik wil verdedigen is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd en dat dat ook gemakkelijk kán. De samenleving moet neuromythen en onderwijsmythen bestrijden en beter gebruik gaan maken van de vele inzichten die in de afgelopen tientallen jaren zijn verkregen. Veel kennis en inzichten die beschikbaar is de gedrags, cognitieve en neurowetenschappen en in de praktijkvelden wordt momenteel niet of nauwelijks gebruikt. Voor goed gebruik van die kennis is een multidimensionele benadering nodig. En een intensiever dialoog tussen de wetenschap en de praktijkvelden. Daardoor kan een stuwmeer aan kennis gebruikt worden door zowel de wetenschappers als de praktijkprofessionals. Ten voordeel van kind en adolescent: LEREN 2.0
Kerninformatie: Jelle Jolles is hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren. Het is zijn doel om onderwijs en opvoeding te laten profiteren van de inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over de hersenen, en over het cognitief en neuropsychologisch functioneren. Zijn activiteiten richten zich op ‘de menselijke ontplooiing’ en de factoren die daar bepalend voor zijn. In 2016 verscheen zijn bestseller ‘Het tienerbrein: Over de adolescent tussen biologie en omgeving’.
Jolles pleit voor een actieve dialoog tussen wetenschap en samenleving met als doel het verbeteren van de ontplooiingsmogelijkheden van jeugdigen. Nadere info: www.jellejolles.nl
Doelgroep: alle belangstellenden zijn welkom.