Evenementgegevens


Lezing LEZEN 2.0: verbeelding is van belang voor ontplooiing jongeren ‘

Inschrijven

Samenvatting: Problemen met tieners zijn van alle tijden. Al duizenden jaren wordt er geklaagd over de jeugd. ‘Ze luisteren niet naar volwassenen, doen domme dingen, hebben geen interessen en zijn met geheel onnutte zaken bezig’, aldus vele teksten die ons zijn overgeleverd. Veel volwassenen zijn echter een beetje vergeten dat ze zelf ooit ook zo’n tiener zijn geweest. De tiener is eigenlijk te beschouwen als een rups: met de potentie om een pracht vlinder te worden. Maar gooi je hem omhoog en zegt ‘vlieg’, tja …. Deze voordracht gaat daarom over ontplooing; over de tienertijd als periode van grote kansen en mogelijkheden. Het is een periode waarin de omgeving een grote rol speelt in het stimuleren van de ver-beelding, van de verwondering en het ver-woorden. Taal, denken, beelden en woorden: ze zijn van groot belang voor de ontplooiing. Lezen is daarin van belang; LEZEN 2.0!

Kerninformatie: Jelle Jolles is Universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren. Hij maakt zich sterk voor de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek en samenleving. Daarbij gaat het om onderwijs en opvoeding en om ‘levenlang leren’ bij kinderen, tieners, volwassenen, ouderen en patiënten met een hersendysfunctie. Jolles’ doel is om onderwijs en opvoeding te laten profiteren van de inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over de hersenen en over het cognitief en neuropsychologisch functioneren. Zijn activiteiten richten zich op ‘de menselijke ontplooiing’ en de factoren die daar bepalend voor zijn.

Doelgroep: Bibliotheken en hun medewerkers in Noord- en Zuid-Holland.

 

Volledig agenda overzicht >