Keynote over de tiener: over kiezen, leren en presteren
Samenvatting: Op donderdagavond 18 april geef ik een lezing aan opvoeders, leerlingen en decanen over de tiener en de adolescent. Door het geven van praktische toepassingen weet je als opvoeder en tiener wat je met deze kennis en inzichten kan doen. Mijn insteek is die van ‘de tienertijd als periode van kansen en mogelijkheden’. Het is dan ook de uitdaging om ‘de gebruiksaanwijzing van de tiener te leren kennen’. Of je nu opvoeder bent of tiener. Als we ons realiseren dat de tiener nog ‘werk in uitvoering’ is dan blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om hem of haar door die lange en intensieve periode van de adolescentie te loodsen. Deze mogelijkheden kunnen bijdragen om onze verwachtingen aan te passen aan wat de tiener kan en wat hij of zij nog moet leren en ervaren. Daardoor krijgen we meer begrip van stress, studieprestaties en motivatie, en hoe hier mee om te gaan. En wat we kunnen doen om onze tiener zich te laten ontplooien.
Kerninformatie: Jelle Jolles is hoogleraar Neuropsychologie e.m. aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Maastricht University en leidt het Centrum Brein & Leren. Hij is onder meer gespecialiseerd in de lerende tiener en het tienerbrein. Daarover schreef hij het toegankelijke boek Het Tienerbrein. De tienertijd omschrijft Jelle Jolles als ‘werk in uitvoering’ en hij stelt dat de ontwikkeling en ontplooiing doorzetten tot na het 20e jaar. Hoe ga je daar mee om? Waarom doet de tiener wat hij doet, en wat kunnen we daarmee? Wat weten we over het gedrag, de beleving en de drijfveren van adolescenten? Hoe kunnen ouders en opvoeders (en leraren!) betere voorwaarden scheppen om tieners te laten leren en ervaren? Meer informatie: www.jellejolles.nl
Doelgroepen: ouder/verzorger, vmbo leerling, havo/vwo leerling, vo-decaan/directeur.