Evenementgegevens


Bijdrage aan paneldiscussie vanuit ‘Learning, development and the brain’

Samenvatting: paneldiscussie over de impact van Kunstmatige Intelligentie (AI) op het lesgeven en leren in de toekomst. Georganiseerd door Institut Le Rosey (Zwitserland). Met panelleden prof. dr. Holger Hoos, prof. dr. Jan Bransen, prof. dr. Jelle Jolles, dr. Jacqueline Brassey en mr Philippe Gudin. En voorzitter Dieter Möckelmann.

Introductie Institut Le Rosey:
“We staan aan de vooravond van een technologische revolutie die onze manier van leven, ons werk en onze relaties fundamenteel zal veranderen. Vanwege zijn schaal, omvang en complexiteit, zal deze verandering heel anders zijn dan alles wat de mensheid heeft gekend.” (Wereld Economisch Forum)
“Kunstmatige intelligentie (AI) zal de komende decennia een diepgaand effect hebben op ons beroepsleven. Gevoed door big data, helpt AI ons een aantal problemen op te lossen. Het helpt ons om ziektes te genezen, schone energie te creëren en bruikbare en betaalbare openbare diensten te bouwen. Maar het zal ook een enorme verandering teweegbrengen in de manier waarop we leven.
De onderwijssector moet voorbereid zijn op de aanstaande impact van kunstmatige intelligentie – vooral op de nieuwe vaardigheden die nodig zijn, de integratie van AI-hulpmiddelen in het onderwijssysteem, de plaats en rol van de leraar en van scholen zelf als ruimtes voor leren en socialisatie. Dit zijn allemaal kwesties die zowel hoop als
angstgevoelen teweegbrengen, die zowel realistische als vergezochte voorspellingen inspireren, en een zorgvuldige reflectie vragen over wat voor soort toekomst we willen.
Ons panel is gevormd om het debat te openen, zodat we het belang van deze komende veranderingen beter kunnen begrijpen; specialisten uit de onderwijswereld en AI zullen hun eigen ideeën met het publiek delen en vervolgens de vragen bespreken die worden opgeworpen door een onderwerp dat zo belangrijk is voor de toekomst van onze kinderen in een onvoorspelbare wereld.”

Kerninformatie: Professor Jelle Jolles is hoogleraar Neuropsychologie em. aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren. Hij is een autoriteit en ervaren spreker, die vaak in de media verschijnt als het gaat om de ontwikkeling van kinderen en adolescenten en de cognitieve prestaties bij jonge volwassenen en ouderen. Hij studeerde af in zowel neurowetenschappen (neurochemie) en gedragswetenschappen (neuropsychologie) en is ook een professional in klinische neuropsychologie. Hij promoot een actieve dialoog tussen de academische wereld en het domein van het onderwijs om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijke groei van onze kinderen te bevorderen.

Doelgroepen: geïnteresseerden en genodigden.

 

Volledig agenda overzicht >