In de juni editie van het vakblad Van Twaalf tot Achttien is een nieuw artikel van me opgenomen over de neuropsychologische ontwikkeling van de tiener. Een goede schoolse ontwikkeling is gebaat bij een goede ontplooiing. En: leerlingen kansen bieden is vooral: je leerlingen kennen. Als je kennis hebt van diens achtergrond, van het cognitieve en psychosociale functioneren én (in grote lijnen) van zijn of haar eerdere leer- en levenservaringen, dan kun je voor deze leerling de motor zijn voor talentontwikkeling.
In het artikel wordt ingegaan op de executieve functies. Een goede ontwikkeling daarvan hangt samen met de natuurlijke rijping van de hersenen. En deze loopt door tot ver na het twintigste jaar. Die rijping is essentieel voor de ontplooiing van kind naar adolescent naar volwassene. Het is de omgeving die bepaalt hoe effectief de hersenen kunnen rijpen en in welke richting de functies en vaardigheden ontwikkelen. Ouders, leraren, vrienden, buurt en sociale achtergrond bepalen dus via de hersenen ‘de mens-wording’: ‘context shapes the brain’. Het is daarom de taak van leraren en ouders om iedere leerling de juiste steun, sturing en inspiratie te bieden. Lees meer in het artikel.
Jolles, J. (2016) Wat iedere leraar over de neuropsychologische ontwikkeling zou moeten weten. Van Twaalf tot Achttien, juni 2016. Download artikel.