Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Foto Jelle Jolles OU 2017

INSCHRIJVING GESTART: 15 juni 2018, Landelijk Symposium en Openbare les Jelle Jolles

Vrijdag 15 juni 2018 Landelijk Symposium ‘Het tienerbrein in de praktijk’ (9:30 tot 15:15 uur) en Openbare les Jelle Jolles (15:45 tot 17:00 uur) Op vrijdag 15 juni organiseer ik met mijn team een landelijk symposium rond het thema ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing’ (oftewel wat opvoeders, leraren, overheid en…

Lees meer
Opvoedvraag Tiener Plannen

Opvoedvraag: ‘Mijn dochter komt steeds te laat, wat kan ik hieraan doen?’

In de opvoedrubriek van het NRC wordt tweewekelijks antwoord gegeven op vragen van ouders, vanuit de kennis en inzichten uit de neuropsychologie en aanverwante disciplines. Deze week vraagt een vader zich af hoe hij zijn dochter kan leren om vaker ergens op tijd aanwezig te zijn. De volledige vraag en inzichten door dr. Bas Levering…

Lees meer
180208JollesTheSchoolofLife

Handout van mijn presentatie ‘Ontplooi het Tienerbrein’ voor download beschikbaar

Op 8 februari gaf ik een presentatie ‘Ontplooi het Tienerbrein’ in een serie van special events die is georganiseerd door The School of Life. De presentatie richtte zich specifiek op ouders, opvoeders en coaches en bevatte kennis en inzichten over de ontplooiing van kinderen en jongeren van 8 tot 20. Voor dergelijke presentaties maak ik…

Lees meer
Elfje Tienertijd

Column 2: ‘Elfje’ over de tiener en tienertijd

De tienertijd is een periode van kansen en mogelijkheden. Het is een periode van groei, van het verwerven van kennis en ervaringen en van het omgaan met nieuwe prikkels, nieuwe vrienden en het zoeken naar nieuwe activiteiten. Leraar, coach en opvoeder zijn essentieel om de nog zoekende jongere tot ontplooiing te brengen. In deze column…

Lees meer
Tienerbrein executieve functies

Het tienertalent en de sportcoach: zet in op ontwikkeling executieve functies

Hoe komt het dat het jonge sporttalent soms niet vooruit te branden is? Niet begrijpt dat hij moet oefenen om echt verder te komen? Fantastische prestaties op het speelveld afwisselt met moedeloos makende domme acties? Omdat hij nog werk in uitvoering is. Zijn fysieke ontwikkeling ziet er al prima uit, maar hij kan nog kinderlijk…

Lees meer
Inspirerende leraar

Té veel vrijheid is niet goed voor de leerling

Het tienerbrein is ‘een werk in uitvoering’ en het is de omgeving die daar een essentiële rol in speelt. Kind en tiener moeten de mogelijkheid krijgen om gebruik te kunnen maken van de kennis en ervaringen van leraar, coach en opvoeder. Binnen het onderwijs zijn docenten met didactische kennis, goede leerstof, oefeningen en structuur daarbij…

Lees meer
Lezing Jolles 8 febr The School of Life

Het Tienerbrein: tips voor tiener, opvoeder en leraar

Op donderdag 8 februari spreek ik voor The School of Life in Amsterdam in een seminar over het Tienerbrein. Het gaat over 8-20 jarigen: de pre-adolescent, de tiener en de bijna-volwassene. Over die leuke, lastige, luie, creatieve tiener en over coachen en inspireren; ik heb het over schools presteren en over ADHD; over sturen, steun…

Lees meer
Tienerbrein Sport Coach

De sportende tiener: ontwikkeling van vaardigheden en functies

De tiener is werk in uitvoering, ook de sportende tiener. Ontwikkelt het sporttalent zich vanzelf? Nee; er zijn vele factoren verantwoordelijk voor het sportief presteren. Naast het bewegen en de fysieke activiteit zijn vaardigheden en functies op het domein van de neuropsychologie belangrijk. Coaching van het sporttalent zou zich op al deze elementen moeten richten…

Lees meer