Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Vier nieuwe lessen voor goed onderwijs

Jeroen Dijsselbloem blikt in een NRC artikel (5/10) terug op het parlementaire onderzoek naar onderwijsvernieuwingen van tien jaar terug. Hij onderzocht toendertijd tezamen met de naar hem genoemde commissie wat alle onderwijsvernieuwingen teweeg hadden gebracht. Omdat zijn parlementaire onderzoek naar onderwijsvernieuwingen tien jaar oud is, blikte hij er op een congres van de PO-Raad deze…

Lees meer
Afb Sans Forgetica

Nieuwsbrief – #9 (11 oktober 2018)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #9   In deze nieuwsbrief onder meer artikelen over Dijsselbloem’s vier nieuwe aanbevelingen voor het onderwijs, de geboorte van een nieuw lettertype dat steun biedt aan onthouden en herinneren, een pleidooi voor burgerlijke ongehoorzaamheid door de leraar, het belang van wiskunde en een opvoedvraag over toekomstadvies aan…

Lees meer
Afb Jelle Jolles TEDx Education Amsterdam

Over onderwijs, brein en leren – online college en TEDx presentatie Jelle Jolles

Er is veel vraag naar mijn publiekscolleges over brein, leren en onderwijs. Op deze pagina geef ik een update en verwijzing naar twee redelijk recente colleges: een TEDx talk over Het Tienerbrein in 2017 (direct bekijken) en een college over onderwijs en ontplooiing in neuropsychologisch perspectief in het kader van een serie colleges georganiseerd door…

Lees meer
Afb special Psychologie Magazine

Laat onderwijs beter aansluiten op kinderbrein

Het onderwijs is al jaren gewend om op eenzelfde manier lesstof aan te bieden, resultaten te meten en schooladviezen te geven. Maar wordt hierbij eigenlijk rekening gehouden met de ontwikkeling van het individuele kind? Is het mogelijk dat de manier waarop kinderen – of liever gezegd hun brein – zich ontwikkelt niet zo goed past…

Lees meer
Afb jongen kaartlezen

Jongens én meisjes: ruimtelijke vaardigheden kan je leren

NRC-columnist Japke Bouma vroeg mij onlangs om input voor een van haar columns waarin zij de verschillen tussen mannen en vrouwen onderzoekt. Ze is met name benieuwd wie er beter kunnen kaartlezen: mannen of vrouwen. In mijn toelichting op het antwoord ga ik in op de verschillen tussen jongens en meisjes en het feit dat…

Lees meer
Jongeren en hockey

‘Handvatten voor het onderwijs’ tijdens HIT event 8 november

Door: Jelle Jolles en Rachelle Meijer Wat hebben (top)sport en onderwijs met elkaar gemeen? Beide hebben te maken met jongeren die in ontwikkeling zijn. En met de uitdaging om met de kennis van deze ontwikkeling gerichte steun, sturing en inspiratie te geven. Want wat zou het gemakkelijk zijn als sporttalent in de genen zou zijn…

Lees meer
Jongens voetbal

‘Jongens in het Primair Onderwijs’ Nationale studiedag 14 november

Nationale studiedag 14 november: ‘Jongens in het primair onderwijs’ Woensdag 14 november vindt in Deventer de Nationale Studiedag ‘Jongens in het Primair Onderwijs’ plaats, met een focus op de ontwikkeling van jongens en de betekenis voor het onderwijs. Leer met plezier in te spelen op de ontwikkeling en creatieve energie van jongens. En help jongens…

Lees meer

Leerlinge wint KNAW Onderwijsprijs 2018 met onderwerp ‘Jongensprobleem’

Ook leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn geïnteresseerd in de mogelijke verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes. Lucia Otten van het St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam koos dit als onderwerp voor haar profielwerkstuk. Zij was geïnteresseerd in de vraag waarom jongens minder goed presteren en langer doen over hun studie dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Dat…

Lees meer

Onderwijs: bied meer begeleiding, uitleg en aandacht aan jongens en aan kinderen van laag opgeleide ouders

Jongens en meisjes in de leeftijd van 8 – 12 jaar verschillen in leerprestaties, zo blijkt uit onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers in Psychology dat afgelopen week is verschenen. En dit geldt, onafhankelijk van de sekse, tevens voor kinderen van ouders met een lage opleiding. In een artikel in de Trouw (door Gerrit-Jan KleinJan)…

Lees meer