Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Afbeelding stempotlood

Kiesgerechtigde leeftijd verlagen van 18 naar 16 jaar? NIET doen!

Deze week heeft het onafhankelijke adviesorgaan van de regering en het parlement, de ROB, een advies uitgebracht om de kiesgerechtigde leeftijd te verlagen van 18 naar 16 jaar. Met als doel de politieke betrokkenheid van jongeren te verhogen. NPO radio1 vroeg mij in een podcast (De Dag, 26 juni) om een reactie op dit advies,…

Lees meer
Afbeelding stempotlood

Hoe weloverwogen is je stem als je 16 bent?

Deze week heeft het onafhankelijke adviesorgaan van de regering en het parlement, de ROB, een advies uitgebracht om de kiesgerechtigde leeftijd te verlagen van 18 naar 16 jaar. Met als doel de politieke betrokkenheid van jongeren te verhogen. NPO radio1 vroeg mij in een podcast (De Dag, 26 juni) om een reactie op dit advies,…

Lees meer
Afbeelding omslag De Pedagoog #2 2019

Waarom het onderwijs een brede gedragswetenschap nodig heeft

‘De gedragswetenschap kan het verschil gaan maken in het onderwijs en bijdragen aan kennisverwerving, persoonlijke groei én ontplooiing’, zo schreef ik als onderdeel van een drieluik gebundeld door Hans Koppies over ‘Jeugdhulp in school’. Het artikel is onlangs verschenen in De Pedagoog (juni 2019, #2) en mijn bijdrage is hieronder te lezen.      …

Lees meer

Nieuwsbrief – #15 (24 juni 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #15   In nieuwsbrief #15 enkele artikelen over het jonge kind tot en met de tiener; met handvatten voor de leerling, ouders en leraren (en school). Het gaat over • een NIEUW boek ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’, met tien tips • een latere aanvangstijd…

Lees meer

Zo help je jongens (én meisjes): tien tips voor docent en opvoeder

Er is onlangs een mooi boek verschenen over ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’ (Woltring, L. en Van der Wateren, D., red., 2019). Het Financieele Dagblad publiceerde naar aanleiding hiervan afgelopen weekend een artikel, opgetekend door Ilse Zeemeijer, waarin meerdere experts en ervaringsdeskundigen aan het woord komen. Aangevuld door Lauk Woltring en het nieuwe…

Lees meer

‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’

Inzichten in de sociale, pedagogische én biologische aspecten van de ontwikkeling van jongens Tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw deden jongens het naar behoren in het onderwijs. Ze presteerden beter in rekenen en wiskunde dan meisjes en gemiddeld slaagden er meer jongens voor hun eindexamen. Ook gingen meer jongens studeren: ze waren…

Lees meer

Het kind is ‘werk in uitvoering’. Over ouders en het belang van ‘vrijheid in geborgenheid’

In een interview in de bijlage van De Volkskrant (special Brein en Diagnostiek, 12 juni) spreken ikzelf en prof. Hanna Swaab (Universiteit Leiden) over de verschillende rollen die ouders spelen in de kinder- en tienertijd en het grote belang van de opvoeding voor de optimale ontplooiing van de jeugdige. Lees het volledige artikel.   Enkele…

Lees meer

Nieuwsbrief – #14 (18 april 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #14   In deze nieuwsbrief leest u veel resultaten uit diverse onderzoeken: naar de impact van het boek, naar schermgebruik onder jongeren, over de invloed van ‘piekeren’ op ‘matig presterende’ sporters, en de positieve uitwerking van een tekening op het onthouden. Uiteraard is er ook aandacht voor…

Lees meer