Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Afbeelding omslag De Pedagoog #2 2019

Waarom het onderwijs een brede gedragswetenschap nodig heeft

‘De gedragswetenschap kan het verschil gaan maken in het onderwijs en bijdragen aan kennisverwerving, persoonlijke groei én ontplooiing’, zo schreef ik als onderdeel van een drieluik gebundeld door Hans Koppies over ‘Jeugdhulp in school’. Het artikel is onlangs verschenen in De Pedagoog (juni 2019, #2) en mijn bijdrage is hieronder te lezen.      …

Lees meer

Nieuwsbrief – #15 (24 juni 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #15   In nieuwsbrief #15 enkele artikelen over het jonge kind tot en met de tiener; met handvatten voor de leerling, ouders en leraren (en school). Het gaat over • een NIEUW boek ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’, met tien tips • een latere aanvangstijd…

Lees meer

Zo help je jongens (én meisjes): tien tips voor docent en opvoeder

Er is onlangs een mooi boek verschenen over ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’ (Woltring, L. en Van der Wateren, D., red., 2019). Het Financieele Dagblad publiceerde naar aanleiding hiervan afgelopen weekend een artikel, opgetekend door Ilse Zeemeijer, waarin meerdere experts en ervaringsdeskundigen aan het woord komen. Aangevuld door Lauk Woltring en het nieuwe…

Lees meer

‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’

Inzichten in de sociale, pedagogische én biologische aspecten van de ontwikkeling van jongens Tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw deden jongens het naar behoren in het onderwijs. Ze presteerden beter in rekenen en wiskunde dan meisjes en gemiddeld slaagden er meer jongens voor hun eindexamen. Ook gingen meer jongens studeren: ze waren…

Lees meer

Het kind is ‘werk in uitvoering’. Over ouders en het belang van ‘vrijheid in geborgenheid’

In een interview in de bijlage van De Volkskrant (special Brein en Diagnostiek, 12 juni) spreken ikzelf en prof. Hanna Swaab (Universiteit Leiden) over de verschillende rollen die ouders spelen in de kinder- en tienertijd en het grote belang van de opvoeding voor de optimale ontplooiing van de jeugdige. Lees het volledige artikel.   Enkele…

Lees meer

Nieuwsbrief – #14 (18 april 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #14   In deze nieuwsbrief leest u veel resultaten uit diverse onderzoeken: naar de impact van het boek, naar schermgebruik onder jongeren, over de invloed van ‘piekeren’ op ‘matig presterende’ sporters, en de positieve uitwerking van een tekening op het onthouden. Uiteraard is er ook aandacht voor…

Lees meer

Ontwikkeling, ontplooiing en omgeving: Jelle Jolles in gesprek met Ad Verbrugge (YouTube video)

In een recent interview door Ad Verbrugge – filosoof en voorzitter van de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) – voor Voor de Ommekeer TV bespreken we de invloed van de omgeving op de ontwikkeling en opvoeding van jeugdigen. Uit wetenschappelijke inzichten en kennis over ‘hersenen & gedrag’ blijkt namelijk hoe belangrijk deze omgeving is. Genetische…

Lees meer

Nieuwsbrief – #13 (6 maart 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #13   In deze nieuwsbrief leest u onder meer over: • leren, brein en onderwijsinnovatie in de praktijk (studiemiddag) • het later selecteren van sportende kinderen • de waarde van tienerscholen • executieve functies en het onderwijs (studiemiddag) • en het belang van vaardigheden in ruimtelijk redeneren. Wij wensen u veel leesplezier! Jelle Jolles en Rachelle Meijer…

Lees meer