Nieuw verschenen ‘Jongens en meisjes. Zoek de verschillen?!’
Onlangs verschenen: ‘Jongens en meisjes. Zoek de verschillen?! . Redactie: Carolien Gravesteijn en René Diekstra. Van Gorcum Uitgeverij.
In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).
Onlangs verschenen: ‘Jongens en meisjes. Zoek de verschillen?! . Redactie: Carolien Gravesteijn en René Diekstra. Van Gorcum Uitgeverij.
Slaap is belangrijk voor schoolprestaties aldus onderzoek dat deze week werd gepubliceerd in Frontiers in Psychology. Annemarie Boschloo en collegae van het Centrum Brein & Leren onderzochten meer dan 500 tieners. Leerlingen die goed slapen en zich niet slaperig voelen, blijken zich beter te kunnen concentreren. Zij presteren beter op school dan leerlingen die aangeven dat…
Interview met Jelle Jolles waarin hij benadrukt dat steun, sturin en inspiratie van ouders en school belangrijk is vooor de ontwikkeling.
“Neurononsens”. Dat is de titel van het hoofdartikel in De Groene Amsterdammer die deze week verschijnt, geschreven door Sanne Bloemink. De Groene vat samen: “We hebben een brein, maar we zijn veel meer dan dat. Toch worden problemen gereduceerd tot een kwestie van neuronen in ons hoofd. Het determinisme en de versimpeling van de neuro-cultuur…
Onlangs verschenen: ‘Het Bijdehandboek’ van Henriëtte Coppes en Marlies Rickhof-van Eijck. Garant uitgevers. Over docenten, lessen, leren en de werking van de hersenen. Zie http://ow.ly/iSGR3
Een ingezonden brief in de Volkskrant van 29 december. Professor Jan Derksen van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt hoorcolleges niet meer van deze tijd. Hij pleit ook voor online studeren, aldus de Volkskrant van 2 januari. ‘De jongeren zijn individualistisch en narcistisch geworden, mede onder invloed van de technologie. Dat is de nieuwe psychologische identiteit…
Het brein is een prachtig orgaan. En hersenwetenschappers proberen ons inzicht in het menselijk functioneren en beleven te vergroten en daar slagen ze ook wel in. De snel groeiende aandacht voor het hersenonderzoek is verdiend. In de afgelopen decennia is immers veel kennis verkregen die de potentie heeft voor toepassingen in de praktijk. Maar er…
In tien jaar tijd zijn we heel anders gaan denken over onszelf en ons brein. De hersenen zijn ‘in’, niet alleen bij wetenschappers maar ook bij onderwijsprofessionals, bij de politiek en in de publieke opinie. En nieuwe inzichten uit wetenschappelijk hersenonderzoek worden hogelijk gewaardeerd. Er is honger naar kennis uit het hersenonderzoek die in de…
Neuromythen zijn misconcepties over het brein. Ze komen in het onderwijs vaker voor dan u denkt! Resultaten van onderzoek van het Centrum Brein & Leren VU (Dekker, Lee. Howard-Jones en Jolles in Frontiers in Psychology okt 2012).Lees pdf
VU benoemt Jelle Jolles met ingang van 1 januari 2013 tot universiteitshoogleraar. Jolles zal zijn werk daarbij toespitsen op opvoeding, onderwijs en ontplooiing en zich actief inzetten op het bevorderen van de dialoog tussen wetenschap en samenleving. Persbericht