Meer aandacht voor excelleren door nadruk op latent talent
Interview met Jelle Jolles in Podium: passend onderwijs moet zich richten op alle kinderen en rekening houden met hun groeipotentie.
In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).
Interview met Jelle Jolles in Podium: passend onderwijs moet zich richten op alle kinderen en rekening houden met hun groeipotentie.
‘Het IK tussen brein en omgeving’ van Jelle Jolles In: ‘Dit verklaart alles’. Maven Publishers.
Nederlandse vertaling verschenen van ‘Dit verklaart alles: 156 denkers over de meest elegante inzichten aller tijden’.
Nieuw verschenen: ‘Het lerende kind, diens brein, omgeving en ontplooiing’ van Jelle Jolles. In: ‘Jongens en meisjes. Zoek de verschillen?! (Carolien Gravesteijn en René Diekstra, redactie). Van Gorcum Uitgeverij.
Onlangs verschenen: ‘Jongens en meisjes. Zoek de verschillen?! . Redactie: Carolien Gravesteijn en René Diekstra. Van Gorcum Uitgeverij.
Slaap is belangrijk voor schoolprestaties aldus onderzoek dat deze week werd gepubliceerd in Frontiers in Psychology. Annemarie Boschloo en collegae van het Centrum Brein & Leren onderzochten meer dan 500 tieners. Leerlingen die goed slapen en zich niet slaperig voelen, blijken zich beter te kunnen concentreren. Zij presteren beter op school dan leerlingen die aangeven dat…
Interview met Jelle Jolles waarin hij benadrukt dat steun, sturin en inspiratie van ouders en school belangrijk is vooor de ontwikkeling.
“Neurononsens”. Dat is de titel van het hoofdartikel in De Groene Amsterdammer die deze week verschijnt, geschreven door Sanne Bloemink. De Groene vat samen: “We hebben een brein, maar we zijn veel meer dan dat. Toch worden problemen gereduceerd tot een kwestie van neuronen in ons hoofd. Het determinisme en de versimpeling van de neuro-cultuur…
Onlangs verschenen: ‘Het Bijdehandboek’ van Henriëtte Coppes en Marlies Rickhof-van Eijck. Garant uitgevers. Over docenten, lessen, leren en de werking van de hersenen. Zie http://ow.ly/iSGR3
Een ingezonden brief in de Volkskrant van 29 december. Professor Jan Derksen van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt hoorcolleges niet meer van deze tijd. Hij pleit ook voor online studeren, aldus de Volkskrant van 2 januari. ‘De jongeren zijn individualistisch en narcistisch geworden, mede onder invloed van de technologie. Dat is de nieuwe psychologische identiteit…