Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Scholenkoepel Flore werkt met Centrum Brein & Leren aan onderwijsinnovatie

In het kader van een samenwerkingsproject op het gebied van talentontwikkeling op de basisschool heeft Centrum Brein & Leren een vijfjarige overeenkomst met Stichting Flore. Vandaag is een persbericht uitgegaan en een boekje wat die samenwerking beschrijft, waarmee de eerste fase van die samenwerking wordt afgesloten. Het boekje is overhandigd aan de voorzitter van de…

Lees meer

Inspireer het beta-talent met een mooi verhaal!

Vorige maand publiceerde Scientific American een inspirerend betoog over Wetenschap & Techniek in relatie tot vrouwelijke studenten met een bèta talent. Het is geschreven door Anna Kuchment, klik hier voor het originele artikel. Hieronder staat het artikel ingekort en vertaald naar het Nederlands en enigszins bewerkt. Ik vind het een belangrijk artikel. Het gaat eigenlijk…

Lees meer

Het voetbaltalent moet nieuwsgierig zijn

Binnen iedere opleiding, of dit nu het reguliere onderwijs, een muziek- of een sportopleiding betreft, zou het kind de basis moeten zijn. Het kind met al zijn of haar functies, interesses en vaardigheden. Het kind in zijn of haar sociale context; de remmende factoren en de stimulerende factoren. Het zou moeten gaan over de persoonlijke…

Lees meer

Sturende rol mbo docent

Adolescenten kunnen nog niet zo goed plannen. Zij zijn nog in ontwikkeling. Door aandacht te besteden aan leerprocessen en metacognitieve vaardigheden kunnen zij dit wel ontwikkelen. Voor de mbo docent betekent dit een inspirerende, steunende en sturende rol.

Lees meer