Lezing “Wat iedere ouder en leerkracht moet weten over het brein”
Op 19 maart a.s. zal Jelle Jolles een lezing verzorgen in De Rode Hoed. Ga naar agenda voor meer informatie.
In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).
Op 19 maart a.s. zal Jelle Jolles een lezing verzorgen in De Rode Hoed. Ga naar agenda voor meer informatie.
Op de website Brein, Leren en Educatie is vandaag een nieuw stuk verschenen met de titel “Creativiteit: een briljant idee van het brein.” Hier wordt gepleit voor het vervangen van de Left-Brain/Right-Brain theorie door een nieuwe metafoor die creativiteit omschrijft. Lees het artikel hier op de website http://www.hersenenenleren.nl/.
Dat man en vrouw biologisch van elkaar verschillen is algemeen bekend en geaccepteerd. Waarom heeft de samenleving er dan zoveel moeite mee als wetenschappers ook ‘het orgaan hersenen’ bestuderen in relatie tot sekseverschillen? In de afgelopen tientallen jaren is veel bewijs gevonden dat man en vrouw anders presteren op bepaalde cognitieve taken en ook niet…
De coach en de ouders van een kind kunnen ieder op hun manier een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van het voetbaltalent van een kind. Het heeft te maken met voorwaarden creëren maar ook routes aangeven, steunen, sturen en inspireren. De coach vervult hierbij een andere rol dan bijvoorbeeld de ouders, broers- en zussen of…
Inzichten uit de neuropsychologie hebben potentie voor toepassing in het onderwijs – mede omdat veel leerkrachten geïnteresseerd zijn geraakt in het brein en openstaan voor wetenschappelijke kennis. Dat blijkt het uit het proefschrift van Sanne Dekker die op 1 november 2014 op dit onderwerp is gepromoveerd binnen het Centrum Brein & Leren (Instituut LEARN!) en de…
In het artikel ‘Ik voel me niet zo lekker’ wordt een grootschalig onderzoek beschreven dat is uitgevoerd bij brugklassers. Leerlingen die ‘niet lekker in hun vel zitten’ blijken een veel grotere kans te hebben op onderpresteren. Veel jonge tieners worstelen met de biologische en psychologische veranderingen die horen bij de puberteit. Hun ‘executieve functies’ zijn…
Wanneer heeft iemand talent? Bij een kind met talent voor voetbal denken we al gauw aan balbehendigheid, zuiver schieten, afstanden kunnen overbruggen, een goed spelinzicht en complexe motorische handelingen. Natuurlijk zijn die dingen heel belangrijk, maar er komt zoveel meer bij kijken om echt een veelbelovend speler te worden. Het heeft te maken met de…
(27 september 2013; Inouk Boerma en Jelle Jolles). Een positief gevoel hebben over je eigen leesvaardigheid is een belangrijke motivatie om te gaan lezen. Maar liefst 76% van de vmbo-leerlingen beschouwt zichzelf echter niet als een goede lezer. Vooral jongens vinden niet dat zij goed kunnen lezen. Dit is zorgwekkend, want een negatief beeld van…
Afgelopen maandag 23 september hebben Centrum Brein & Leren en scholengroep Tabijn een samenwerkingsovereenkomst gesloten. De komende drie jaar zullen de 25 Tabijnscholen onderdeel vormen van een academische onderzoekswerkplaats waarin het Centrum Brein & Leren zich wil inzetten om kinderen sneller en beter te leren lezen en rekenen én hun leerplezier te vergroten. Hiermee hopen…
Door toepassing van nieuwe wetenschappelijke inzichten willen het Centrum Brein & Leren en scholengroep Tabijn een kwaliteitsimpuls geven aan het basisonderwijs. Ze hebben een driejarige overeenkomst gesloten voor het samen uitvoeren van praktijkgericht onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Daarbij passen ze nieuwe wetenschappelijke inzichten toe over de ontplooiing van kinderen en de rol die biologische, psychosociale…