Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Start BreinPlein!: website en nieuwsbrief

Aankondiging: Eind oktober is de website www.breinplein.nl operationeel. Deze website wordt een forum voor nieuwe inzichten en kennis uit toegepast wetenschappelijk onderzoek en onderwijsinnovatie trajecten. Het gaat om innovatieve leermiddelen en lesmateriaal; producten die van waarde kunnen zijn voor de praktijk van onderwijs en opvoeding en ontplooiing. Een nieuwsbrief BreinPlein! zal in de loop van oktober verschijnen.

Lees meer

Over ons Brain-Lab op de Willem-Alexanderschool in Bergen (NH) stond op 24 april een stuk in de Alkmaarsche Courant. Ref: Schijven, D. (2015). Landwegen worden snelwegen. (Over Brain-Lab op de Willem-Alexanderschool, Bergen NH). Alkmaarsche Courant 24 april 2015. Lees artikel

Lees meer

Jongens en meisjes verschillen. Nou en?

In de special issue ‘IQ’ van Elseviers Magazine geeft een aantal wetenschappers hun mening over Intelligentie. Mijn bijdrage gaat over jongens-meisjes verschillen in cognitief functioneren. Mijn standpunt is meteen de titel van het stuk: ‘Jongens en meisjes verschillen. Nou en?’. Ik ga in op het feit dat biologie én omgeving bepalend zijn voor die verschillen. “Biologie is de architect…

Lees meer

Opvoeden doe je met je brein: over verbeelding, stimulans en neuro-mythen

Balans Magazine heeft in april 2015 – naar aanleiding van een interview – een mooi artikel gepubliceerd over het belang van kennis uit de neuropsychologie voor vernieuwend onderwijs. In hetzelfde nummer is een artikel opgenomen over Neuro-mythen. Ook aan dit artikel heb ik een bijdrage mogen geven. De artikelen zijn hieronder te downloaden. Voor de…

Lees meer

Nieuwsgierigheid, w&t en ontplooiing: een presentatie

Op 25 maart 2015 heb ik op NEMO een workshop verzorgd over ontplooiing van het kind in relatie tot wetenschap & techniek. De workshop gaat in op cognitieve factoren EN non-cognitieve factoren, nieuwsgierigheid, verwondering, denken & redeneren, het stellen van vragen en verbeelding. Afgelopen jaren heeft ons Centrum Brein & Leren met veel scholen kunnen…

Lees meer