Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Nieuwsgierigheid moet bij leerlingen brandend worden gehouden

Waarom is het belangrijk om nieuwsgierigheid bij kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs brandend te houden? Veel onderwijsvernieuwers pleiten voor het ‘aanwakkeren’ van nieuwsgierigheid bij kinderen, maar jonge kinderen hebben nieuwsgierigheid van nature in overvloed. Nieuwsgierigheid is nodig om prikkels uit de omgeving op te nemen. Voor het brandend houden van die nieuwsgierigheid is…

Lees meer
Video opnames tienerbrein en lerende tiener

Over onderwijs, brein en leren (en ons kind in de wereld van straks)

Op uitnodiging van de cabaretier Freek de Jonge gaf ik op 16 oktober een publiekscollege over onderwijs en ontplooiing in een neuropsychologisch perspectief. Freek is voor het jaar 2015-2016 als Honorary Fellow aangesteld bij de Universiteit van Amsterdam. Hij kreeg van de UvA hiermee de gelegenheid om een serie bijeenkomsten te organiseren waarin diverse maatschappelijke topics…

Lees meer

Waarom inspiratie uit de omgeving nodig is voor ontplooiing van de tiener (en diens brein)

Op maandagavond heb ik een keynote gegeven over de adolescent en zijn ontplooiing. Dit was voor de thema avond van OSR Lek & Linge in Culemborg (klik hier voor meer informatie over de thema avond). Voor mij was het inspirerend om met 200 ouders in de zaal uit te wisselen over de nieuwe inzichten uit de neuropsychologische wetenschap…

Lees meer

Begaafdheid is niet iets wat je hebt of niet hebt. Het is te ontwikkelen.

In een interview in het magazine Talent met journalist Martin van Rooij vertelt hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles dat begaafdheid te ontwikkelen is. Er bestaan veel misverstanden over (hoog)begaafdheid, de term wordt te nauw genomen. Hoogbegaafde kinderen die zich smal ontwikkelen, kunnen kwetsbaar zijn door het feit dat ze relatief eenzijdig zijn. Zo’n kind moet gestimuleerd…

Lees meer

Wij moeten onszelf aanzetten tot creatief denken

‘Als er meer mensen in Nederland creatief gaan denken en grensverleggende oplossingen bedenken dan is dat goed voor iedereen. Dat is belangrijk voor de individuele ontplooiing. Het kan zelfs aan onze economie een grote boost geven’. In een interview met journalist Martin van Rooij vertelt Jelle Jolles dat veel mensen een te klein gedeelte van…

Lees meer

Gezocht: Fotograaf en/of filmmaker voor project Brein & Leren

Via onze website www.hersenenenleren.nl zijn wij op zoek naar een fotograaf en/of filmmaker voor het project Brein & Leren. Het Centrum Brein & Leren ontwikkelt innovatieve producten voor in het onderwijs op de basisschool en de middelbare school. Op 21, 22 en 23 december staat BreinPlein! op Nemo. Op een van deze dagen zoeken wij iemand…

Lees meer

Non-cognitieve functies in de adolescentie zijn bepalend voor het studiesucces

De adolescentie wordt steeds meer gezien als ‘The age of opportunity’. In deze lange periode – van het 10e tot het 25e jaar – doet de jeugdige sociale ervaringen op, en verwerft veel kennis en vaardigheden. Zowel de sociale omgeving als biologische factoren zijn voor die ontwikkeling verantwoordelijk. De adolescentie is de periode waarin de…

Lees meer