Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Rode Hoed 21 april Publiekscollege Jelle Jolles ‘Leer uw tiener kennen’

Stadsdeel Zuid, gemeente Amsterdam, organiseert op donderdag 21 april in de Rode Hoed voor de ouders van leerlingen op de middelbare school, een lezing over tienergedrag. De lezing wordt verzorgd door Prof. Dr.Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie en leider van het Centrum Brein & Leren aan de Vrije Universiteit. In zijn voordracht gaat Jelle Jolles in…

Lees meer

De tiener, studiesucces en jongens-meisjes verschillen

In het aprilnummer van vakblad Profiel verscheen mijn artikel over de neuropsychologische ontwikkeling van adolescenten in relatie tot studiesucces en de verschillen hierbij tussen jongens en meisjes. Het artikel is toegespitst op de situatie van de mbo-student maar is ook relevant voor havo en vwo. Mijns inziens moet er tweedestrooms onderwijs worden ontwikkeld dat de…

Lees meer

Vandaag is onze webpagina ‘Kernpublicaties’ online gegaan! Op deze webpagina kunt u belangrijke vakpublicaties, lezingen/video’s en artikelen in publieke media (kranten, tijdschriften) van de afgelopen jaren raadplegen.  De pagina is gemaakt om snel mijn kernartikelen te kunnen zien – en eventueel te downloaden – op het groeiende domein van ‘Ontplooiing, brein, leren & educatie’. Daarnaast hebben…

Lees meer

De leerling leert zichzelf kénnen via “Leer het brein kennen”

Leerlingen die snel afgeleid zijn, impulsief reageren of telkens hun spullen vergeten kunnen tóch goed presteren. Hoe?  In het januari nummer van het magazine Bij de Les wordt een antwoord gegeven. Sanne Dekker  en ik schreven een artikel over onze experimentele interventie  ‘Leer het brein kennen’. Deze is ontwikkeld door het Centrum Brein & Leren en…

Lees meer

De tiener, het brein en ontplooiing

ResearchEd is een ‘grassroots’ beweging, opgezet voor en door docenten. Doel is om de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te verbeteren en pseudowetenschap tegen te gaan. ResearchEd is wereldwijd meerdere malen georganiseerd, o.a. in Londen, Sydney en New York. Op 30 januari werd het voor het eerst georganiseerd in Amsterdam. Voor nadere info: zie http://www.researched.eu. Op…

Lees meer

In het januarinummer van het tijdschrift ‘Van Twaalf tot Achttien’ verschenen twee stukjes van mijn hand. Het stukje ‘Een traaggroeiende boom kan ook de hoogste worden’ gaat in op de achtergronden van die uitspraak. Het stukje was overigens op 1 januari verschenen in de Bildungskalender. In het stukje ‘My teacher thought that I was smarter than I was.…

Lees meer

Nieuwsgierigheid moet bij leerlingen brandend worden gehouden

Waarom is het belangrijk om nieuwsgierigheid bij kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs brandend te houden? Veel onderwijsvernieuwers pleiten voor het ‘aanwakkeren’ van nieuwsgierigheid bij kinderen, maar jonge kinderen hebben nieuwsgierigheid van nature in overvloed. Nieuwsgierigheid is nodig om prikkels uit de omgeving op te nemen. Voor het brandend houden van die nieuwsgierigheid is…

Lees meer
Video opnames tienerbrein en lerende tiener

Over onderwijs, brein en leren (en ons kind in de wereld van straks)

Op uitnodiging van de cabaretier Freek de Jonge gaf ik op 16 oktober een publiekscollege over onderwijs en ontplooiing in een neuropsychologisch perspectief. Freek is voor het jaar 2015-2016 als Honorary Fellow aangesteld bij de Universiteit van Amsterdam. Hij kreeg van de UvA hiermee de gelegenheid om een serie bijeenkomsten te organiseren waarin diverse maatschappelijke topics…

Lees meer