Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Tieners die grenzen durven te overschrijden zijn de vernieuwers van morgen

De HUMO publiceerde een pracht interview over mijn boek Het Tienerbrein. Over schoolcijfers en intelligentie. Over jongens meisjes verschillen en waarom ondernemingszin gestimuleerd moet worden. Ook bij meisjes. En over ervaringen opdoen en de enorm belangrijke rol van ouders en leraren als ‘motor van de ontplooiing’.   Stefanie de Jonge. Zo werkt het tienerbrein. Tieners…

Lees meer

Publiekslezing & boekpresentatie Het Tienerbrein – Jelle Jolles 25 november 2016 Pakhuis de Zwijger

Je zoon van vijftien is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen? En waarom vindt hij Pokémon GO belangrijker dan planning en huiswerk? Hij neemt soms zulke onverantwoorde risico’s. Deze avond staat geheel in het teken van Het tienerbrein – Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Neuropsycholoog en auteur…

Lees meer

Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd

De hersenen zijn ‘in’ en het maatschappelijk veld is enthousiast over mogelijke toepassingen uit onderzoek op het gebied van hersenen, leren & cognitie. Maar wat heeft het wetenschappelijk onderzoek eigenlijk opgeleverd? En heeft het onderwijs nu wel of geen baat bij kennis over hersenen? Het vaktijdschrift ‘Van twaalf tot achttien (VTTA)’ van oktober is gewijd…

Lees meer

“Kind, tiener, brein & ontplooiing”:  een TEDx publiekscollege

Op uitnodiging van gemeente Amsterdam heb ik op 15 juni een TEDx publiekscollege gehouden over het kind, tiener, brein en ontplooiing. Het publiekscollege is georganiseerd door de sector Onderwijs, Jeugd en Zorg van de gemeente Amsterdam in het kader van het project Samen DOEN. In dit college ben ik ingegaan op de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen…

Lees meer

Maximum lesuren? Goed voor leraar en leerling.

In het Schooljournaal van 2 juli is een stuk gepubliceerd over de door de 2e kamer aangenomen motie van Paul van Meenen (D66). Die behelst een maximum van 20 lesuren voor docenten in het voortgezet onderwijs en acht dagdelen voor hun collega’s op basisscholen. Ik ben voor dat stuk geïnterviewd en ik ben een voorstander van…

Lees meer

De neuropsychologische ontwikkeling van de leerling ‘Van 12 tot 18’

In de juni editie van het vakblad Van Twaalf tot Achttien is een nieuw artikel van me opgenomen over de neuropsychologische ontwikkeling van de tiener. Een goede schoolse ontwikkeling is gebaat bij een goede ontplooiing. En: leerlingen kansen bieden is vooral: je leerlingen kennen. Als je kennis hebt van diens achtergrond, van het cognitieve en psychosociale functioneren én…

Lees meer