Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

BreinPlein!

BreinPlein café (W&T café) in De Balie op 29 juni

Op donderdag 29 juni organiseer ik samen met mijn team een BreinPlein café (W&T café) voor onderwijsprofessionals in De Balie te Amsterdam. Het evenement wordt gefaciliteerd door het Expertisecentrum Wetenschap & Techniek EWT in de regio Amsterdam. Het BreinPlein café staat ook open voor onderwijsprofessionals uit andere regio’s. Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden (het is gratis).

Lees meer

Brandbrief in Didactief: stop met geloven in neuromythen!

Brandbrief in Didactief: stop met geloven in neuromythen! Nu is het klaar, besloten mijn collega’s en ik. Samen met psychologen Mathilde van Gerwen, Ingrid Christoffels en Sanne Dekker publiceerde ik een brandbrief in het juni-nummer van Didactief: stop met geloven in neuromythen! Aanleiding voor deze oproep was het grootschalige vragenlijstonderzoek waarmee we aantoonden dat neuromythen…

Lees meer

Ook op het mbo spoken neuromythen rond

Ook op het mbo spoken neuromythen rond Neuromythen zijn niet alleen wijdverspreid binnen het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook binnen het mbo. Dit blijkt uit het grootschalige vragenlijstonderzoek dat ik samen met collega’s heb afgenomen bij bijna 500 roc-medewerkers verspreid over Nederland.  Het rapport van deze studie, een samenwerking  tussen Centrum Brein & Leren…

Lees meer

Gelezen – Een optimistische kijk op de kneedbaarheid van het tienerbrein en het jonge twintigersbrein

In het vaktijdschrift Neuropraxis van maart 2017 bespreekt dr. Yvonne Groen mijn boek Het Tienerbrein. Haar bespreking is helder en overzichtelijk en leesbaar voor leek en professional. Ik  ben blij met haar positieve beoordeling van het boek als een vertaling van neurowetenschappelijke bevindingen naar het bredere publiek: “in duidelijke taal, rijk aan herkenbare voorbeelden, beeldspraak en metaforen, geeft hij…

Lees meer

Op 15 maart verscheen het digi-boekje over ‘Ruimtelijke vermogens en leren’ getiteld Hoe word ik … piloot? (architect, modeontwerper, autocoureur). Het is geschreven door dr. Helen Reed en is een derde publicatie in onze reeks ‘Verbreinen’. De andere twee boekjes zijn ‘Hands-on leren’ (verschenen 1 maart) en ‘Nieuwsgierigheid’ (verschenen op 8 maart). Voor meer informatie en om de boekjes…

Lees meer

Boekje Hands-on Leren beschikbaar voor lezen en download

Op 1 maart 2017 verschijnt de digitale publicatie ‘Hands-on Leren’ geschreven door Helen Reed. In dit boekje verheldert zij hoe verschillende aspecten van de ontwikkeling van het kind met elkaar samenhangen: waarneming, cognitie en gedrag. En wat de rol is van zowel de prikkels uit de omgeving als de hersenrijping. Het boek van Helen Reed is…

Lees meer