Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

“Waarom moeten we dit eigenlijk leren?” … en waarom het goed is om die vraag te beantwoorden

‘Waarom moeten we dat leren?’ is een veelgehoorde vraag in klaslokalen. Het is logisch dat leerlingen deze vraag stellen, omdat een kind of tiener de vaardigheid om consequenties van zijn gedrag te overzien pas later ontwikkelt. Ze kunnen hierdoor vaak nog niet zien waarom ze op school zitten en moeten leren. Daarom is het goed…

Lees meer

Schrale leer- en leefomgeving kan leiden tot vertraagde hersenrijping en ontplooiing

Gelijke kansen centraal in Nationale Onderwijsweek De Nationale Onderwijsweek is begonnen, met bijbehorende krant als mooi startmoment. Het thema van het programma van dit jaar is gelijke kansen, een onderwerp waar vanuit neuropsychologisch inzicht ook kennis over bestaat. Kansenongelijkheid in het onderwijs is namelijk goed te duiden vanuit nieuwe inzichten in relaties tussen hersenen en…

Lees meer

Update websites

Update websites In de maanden juli, augustus en september wordt deze site verbouwd. Op deze site vindt u actuele stukken over Het tienerbrein, BreinPlein en Hersenen en leren. Voor een archief van oudere stukken over deze onderwerpen kijkt u op www.tienerbrein.nl en www.hersenenenleren.nl .

Lees meer
Omslag rapport Neuromythen in het mbo

Help neuromythen het onderwijs uit!

Neuromythen zijn overal: tachtig procent van de docenten op onze basisscholen en middelbare scholen gelooft bijvoorbeeld in leerstijlen, en op het MBO is dit niet anders. In Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten blijken neuromythen nu ook net zo hardnekkig als in Nederland. Deze misvattingen zijn gevaarlijk voor het onderwijs: baten ze niet, dan schaden…

Lees meer