Onze nieuwsbrief #2 is uit
Onze nieuwsbrief #2 is uit Zeven nieuwe berichten in de vorm van een ‘mini-blog’ staan in de newsfeed van deze week. Abonneren kan via deze link. Zie Nieuwsbrief #2.
In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).
Onze nieuwsbrief #2 is uit Zeven nieuwe berichten in de vorm van een ‘mini-blog’ staan in de newsfeed van deze week. Abonneren kan via deze link. Zie Nieuwsbrief #2.
Door: Marthe van der Donk en Jelle Jolles Centrum Brein & Leren, VU Amsterdam Terwijl je nét hebt gezegd dat iedereen moet gaan zitten, zie je dat Thomas nog even naar de speelhoek loopt om zijn favoriete brandweerauto te halen. Je zegt opnieuw dat iedereen moet gaan zitten maar je wordt overstemd door het enthousiasme…
Het is fantastisch zomerweer. Freek en Nina willen van een hoge brug afspringen in het kanaal. Je twijfelt: je vindt het belangrijk dat ze situaties zelf ontdekken maar je weet ook: als ze op hun rug of buik op het water komen, krijgt hun lichaam een enorme opdonder. Je hebt de neiging om het te…
Hersenen zijn hot. Onderwijs is hot. Ontplooiing van onze kinderen en tieners is hot. En dat laatste is terecht. Hoe is de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek en educatiepraktijk het best te versterken? De afgelopen jaren breng ik via mijn websites en via twitter kennis en inzichten over, die ik zelf lees in vakbladen en in…
Door: Marthe van der Donk en Jelle Jolles Centrum Brein & Leren, VU Amsterdam ‘Wat wil die leraar nou eigenlijk?’ ‘Waarom reageerde Anne nou zo gek toen ik dat grapje maakte over haar schoenen?’ ‘Stom dat mama blijft zeuren over het ophangen van mijn jas; what’s the problem?’ De meeste leerkrachten en ouders vragen zich…
‘Leraren, zet (meer) in op executieve functies’ ‘Executieve functies’ van leerlingen zijn belangrijk voor het onderwijs, maar wat wordt hier nu mee bedoeld? We schreven er eerder over op onze blog, waar we drie belangrijke bevindingen en hun relevantie voor het onderwijs bespraken. Het artikel is nu opgepikt door de website Sociale Vraagstukken, waar meer artikelen…
Leraren en ouders zijn essentieel voor ontwikkeling en ontplooiing. Zij geven inspiratie en de docent kan directe steun en sturing bieden aan leerling of student. Zijn daarvoor nog handvatten te bieden vanuit de toegepaste neuropsychologie? Presentaties. In twee presentaties voor het mbo op 23 november ga ik daarop in. In de ochtend geef ik een…
Als Olivier thuiskomt van school, verwacht hij dat er voor hem is gekookt, dat zijn kleren netjes opgevouwen op zijn kamer liggen en dat zijn moeder hem naar het voetbalveld brengt. Het enige dat hij vanavond zelf moet doen is zijn kamer opruimen, maar daar heeft hij geen zin in. ‘Hoezo bepalen jullie wat ‘netjes’…
‘VU-kabinet’ presenteert eigen toekomstplannen De presentatie van het nieuwe regeerakkoord heeft ook de wereld van de wetenschap niet onberoerd gelaten. De Vrije Universiteit Amsterdam wil uitzoeken hoe het nou echt moet in Nederland en presenteert in dit kader het ‘VU-kabinet’. Twaalf ‘ministers’ werd gevraagd hun eigen visie en plannen voor Nederland te duiden voor de…
Marthe van der Donk en Jelle Jolles ‘Waarom kan die jongen zich niet beheersen?’, ‘Gek dat die slimme meid van me toch zo slecht haar leven kan plannen …’, of: ‘Wat een geruststelling dat Tom in zijn schoolwerk plotseling gaat als een speer. Zou dat komen omdat hij nu meer inzicht heeft in zichzelf en…