Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

‘Tien tips over denken en gedrag van de tiener en bijna-tiener’: Lezing Jelle Jolles voor The School of Life 8 februari 2018

Special event The School of Life: 8 februari 2018 In het kader van de lezingenreeks ‘Ouderschap. Hoe doe je dat’?’ In januari, februari en maart organiseert The School of Life een reeks van drie lezingen over ouderschap. In april 2017 gaf ik al een avond-lezing voor deze inspirerende organisatie en ik vind het erg leuk…

Lees meer

De tiener in 10 uitgewerkte tips voor onderwijs (en ouders) in decembernummer Vives Magazine

Leraren én ouders spelen een cruciale rol in het aanbieden van voldoende kennis, oefening, ervaring, zintuiglijke en sociale prikkels aan jongeren. Op deze manier zorgen zij ervoor dat talenten volledig tot ontwikkeling komen. De omgeving bepaalt – via de hersenen – in welke richting een persoon zich ontplooit. Door je als leraar verder te ontwikkelen…

Lees meer
Breinlessen

Column 1: Genen, ervaringen en ontplooiing

Wat we nu weten over genen en gedrag vertelt ons dat kennis en ervaringen moeten worden verworven gedurende het leven. Er zijn genen voor de kleur van de ogen, maar niet voor – bijvoorbeeld – rekenvaardigheid of criminaliteit. En dus is de omgeving nodig om die ervaringen en kennisverwerving mogelijk te maken voor kind en…

Lees meer

Slaap en de executieve functies beïnvloeden studiesucces van hbo’ers

Eerstejaars hbo-studenten die aangeven goed te slapen presteren beter tijdens hun studie. Ze behalen meer studiepunten en vallen minder vaak uit dan studenten met een slechtere slaapkwaliteit. Slaapgebrek an sich hoeft echter niet tot slechte studieresultaten te leiden: studenten met goed ontwikkelde executieve functies zoals zelfcontrole en zelfmonitoring hebben betere studieprestaties dan studenten die daar…

Lees meer

Nieuwsbrief #3

Ontwikkeling van het denken en meer in nieuwsbrief #3 Nieuwsbrief #3 is verschenen: over kind en tiener en de ontwikkeling van het denken, van woordenschat en rekenen, en over de vraag of de ontwikkeling van de aandacht ook afhangt van hoeveel ‘groen’ er is in je woonomgeving. Lees meer. De nieuwsbrief wekelijks als eerste in…

Lees meer

Ontwikkeling van zelfinzicht tiener

Ontwikkeling van zelfinzicht tiener In de opvoedrubriek van het NRC wordt regelmatig antwoord gegeven op vragen van ouders, vanuit de kennis en inzichten uit de neuropsychologie. Deze week wordt uitgelegd waarom feedback van een ouder zo ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling van de tiener. Hoeveel vrijheid je een tiener geeft, hangt van veel factoren…

Lees meer