Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Artikel ‘Leer je leerling kennen: de adolescent als studiekiezer’

In het decembernummer van het tijdschrift Decazine publiceerde ik het artikel ‘Leer je leerling kennen: de adolescent als studiekiezer’. In het artikel bespreek ik de inzichten over de neuropsychologische ontwikkeling van leerlingen die relevant kunnen zijn voor de praktijk van het onderwijs, in het bijzonder voor schooldecanen en leerlingbegeleiders. Ik ga in op Executieve Functies…

Lees meer

Lees over ‘de gebruiksaanwijzing van de tiener’ in happy.kids Happinez); met 10 tips om makkelijker om te gaan met de tiener. Kernpunt: ‘Adolescenten zijn niet de jongere versie van de volwassene die ze ooit zullen zijn’. Dit stuk in happi.kids is een mooie bespreking van mijn boek ‘Leer Je Kind Kennen’: http://www.leerjekindkennen.nl. Het artikel in happi.kids:…

Lees meer

Een neuropsychologische blik op de media 1: ‘Nurturing care’ en ontplooiing

Kansarme peuters en kleuters die opgroeien in een stimulerende omgeving hebben als adolescent hogere IQ scores, en zij functioneren sociaal en emotioneel beter 27 december 2020 Een neuropsychologische blik op de media/JelleJolles Schrale omgeving en ontplooiing Ook in Nederland groeien veel kinderen op in relatieve armoede, of in een omgeving die cognitief sociaal of emotioneel…

Lees meer

Website Leer Je Kind Kennen is nu online

Op de nieuwe website http://www.leerjekindkennen.nl wordt informatie gegeven over mijn boek Leer Je Kind Kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein. Sinds het uitkwam bij uitgeverij Pluim in juni zijn nogal wat interviews en recensies over het boek geschreven en gepubliceerd. De belangrijkste zijn nu te lezen en downloaden via de nieuwe website. Het gaat om…

Lees meer

Jongens hebben minder gunstige schoolloopbanen en vrouwen minder gunstige beroepsloopbanen

De opleidings- en beroepskeuze van jongens en meiden verloopt volgens traditionele patronen en leidt tot typische mannen- en vrouwenberoepen. Dat constateert de Onderwijsraad in het rapport Sekseverschillen in het onderwijs, dat vanochtend is gepubliceerd. De raad pleit ervoor om die verschillen te verkleinen. “Want iedere leerling en student moet de mogelijkheid krijgen om zijn of…

Lees meer

Het tienerbrein in coronatijd, een interview in HUMO

‘Mama, ik ben zoveel tijd aan het verliezen’, roept de vijftienjarige dochter van Stefanie de Jonge, journaliste van HUMO. Stefanie interviewde me over mijn nieuwe boek en schreef er een pracht artikel over. In de intro van het artikel vervolgt ze: ‘Neuropsycholoog Jelle Jolles, bekend van zijn bestseller Het tienerbrein heeft nu geschreven: Leer het kind kennen. Over ontplooiing, leren,…

Lees meer

Mijn boek ‘Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren en het brein’

Mijn nieuwe boek, getiteld Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein, is op 9 juni verschenen bij Uitgeverij Pluim. Het e-boek is nu beschikbaar en de  tweede druk komt uit op 17 juni. Het boek is geschreven voor meerdere doelgroepen. Ouders, leraren en coaches die te maken hebben met jongeren en bijna-volwassenen tussen acht…

Lees meer

Leven met tieners: een handleiding. Twee interviews

Michiel Martin van het Vlaamse dagblad De Morgen, en Amber Dujardin van het dagblad Trouw hebben me geïnterviewd over mijn nieuwe boek; hun artikelen verschenen op 10 juni. Bijzonder hoe mijn kernboodschap is samengevat, met veel handvatten voor de opvoeder: de ouder, de leraar, de coach. En ja inderdaad, het is voor de opvoeder soms…

Lees meer

De Lerende Leerling. Over onderwijsinnovatie en het brein (Jolles & Sprakel)

Thijmen Sprakel is leerkracht en publicist en verantwoordelijk voor de website www.EduKitchen.nl. Hij is net zoals ik overtuigd van de noodzaak én de mogelijkheid om voor alle lerenden in Nederland een eerlijker, inspirerender en passender onderwijs te realiseren. Wij hebben de handen ineen geslagen en een boekje gemaakt over De lerende leerling. Over onderwijsinnovatie en…

Lees meer

Individuele verschillen in de ontwikkeling pleiten voor 10-14 onderwijs

In het decembernummer van het tijdschrift Vives staat een mooi stuk over het 10-14 onderwijs. Steeds meer basisscholen willen leerlingen in hun eigen tempo de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs laten maken. De overgang zou er soepeler door verlopen en de niveaukeuze kan zo nodig worden uitgesteld tot een later moment. Sinds 2012 is…

Lees meer