Blogposts Jelle

Je bent hier:

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Het lerende tienerbrein: onderwijssymposium 7 oktober

Op het onderwijssymposium ‘Het lerende tienerbrein’ op maandag 7 oktober 2024 geef ik een inspiratielezing (keynote) en een masterclass. De toegang is kosteloos en de organistie berust bij Great Learning Nederland. Kernthema’s van het symposium zijn inspireren, leren en verbinden.  Ontmoet docenten en scholen/schoolleiders die het lerende tienerbrein al meer centraal hebben staan en leer van…

Lees meer
Afb Drama Verwonderen

Waarom verbeelding belangrijk is voor iedere leerling

Waarom verbeelding belangrijk is voor iedere leerling? Daarover schreef ik een column in het tijdschrift Van Twaalf tot Achttien (VTTA; oktober 2020): over het voorstellingsvermogen en het overzien van consequenties, die te ontwikkelen zijn door een inspirerende leraar of opvoeder. Op 26-2-2022 plaatste ik de column als artikeltje op LinkedIn. Het kan hier worden gedownload:…

Lees meer

Het brein houdt van boeken. Tien redenen waarom lezen belangrijk is

Op 22-1-2022 maakte ik een compacte samenvatting van het artikel Verhalen zijn brandstof voor het brein dat ik geschreven heb voor het boekje Het nieuwe lezen van uitgeverij Blink (november 2020) en dat integraal in het septembernummer 2021 van het tijdschrift Van Twaalf tot Achttien (VTTA) is gepubliceerd. De samenvatting schreef ik als een LinkedIn post, en deze…

Lees meer

“De jonge voetballer en zijn ontplooiing. Adviesrapport aan de KNVB”

Op verzoek van de KNVB schreef ik een adviesrapport over de jonge voetballer en zijn ontplooiing. Het is opgesteld vanuit het perspectief van de neuropsychologische ontwikkeling van kind en tiener. Sinds 17 december is het ter download beschikbaar op de site van de KNVB. Letterlijk zegt de bond: “Het doel van het rapport is om inzichten…

Lees meer

“De jonge sporter en zijn ontplooiing. Adviesrapport aan de KNGU”

De publicatie “De jonge sporter en zijn ontplooiing. Adviesrapport aan de KNGU” werd op 13 december gepubliceerd op de website van de KNGU. Ik schreef dat op hun verzoek. In de toelichting op het rapport (zie KNGUnieuwsberichtOntplooiing) schreef de KNGU het volgende: “In het pedagogisch beleid van de bond zijn uitgangspunten geformuleerd. De KNGU vroeg prof…

Lees meer

Ontwikkel het sociale brein van de tiener. Juist in tijden van corona.

Met Thijmen Sprakel, docent en publicist, schreef ik een tweeluik over jongeren in tijden van corona. Waarom lukt het veel jongeren maar niet om zich te conformeren aan de coronaregels? Waarom krijg je van leerlingen te horen dat ze het nut van school niet inzien. En is het kwalijk dat tieners hun verantwoordelijkheid niet nemen,…

Lees meer

Artikel ‘Leer je leerling kennen: de adolescent als studiekiezer’

In het decembernummer van het tijdschrift Decazine publiceerde ik het artikel ‘Leer je leerling kennen: de adolescent als studiekiezer’. In het artikel bespreek ik de inzichten over de neuropsychologische ontwikkeling van leerlingen die relevant kunnen zijn voor de praktijk van het onderwijs, in het bijzonder voor schooldecanen en leerlingbegeleiders. Ik ga in op Executieve Functies…

Lees meer

Lees over ‘de gebruiksaanwijzing van de tiener’ in happy.kids Happinez); met 10 tips om makkelijker om te gaan met de tiener. Kernpunt: ‘Adolescenten zijn niet de jongere versie van de volwassene die ze ooit zullen zijn’. Dit stuk in happi.kids is een mooie bespreking van mijn boek ‘Leer Je Kind Kennen’: http://www.leerjekindkennen.nl. Het artikel in happi.kids:…

Lees meer

Een neuropsychologische blik op de media 1: ‘Nurturing care’ en ontplooiing

Kansarme peuters en kleuters die opgroeien in een stimulerende omgeving hebben als adolescent hogere IQ scores, en zij functioneren sociaal en emotioneel beter 27 december 2020 Een neuropsychologische blik op de media/JelleJolles Schrale omgeving en ontplooiing Ook in Nederland groeien veel kinderen op in relatieve armoede, of in een omgeving die cognitief sociaal of emotioneel…

Lees meer