Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Jongens hebben minder gunstige schoolloopbanen en vrouwen minder gunstige beroepsloopbanen

De opleidings- en beroepskeuze van jongens en meiden verloopt volgens traditionele patronen en leidt tot typische mannen- en vrouwenberoepen. Dat constateert de Onderwijsraad in het rapport Sekseverschillen in het onderwijs, dat vanochtend is gepubliceerd. De raad pleit ervoor om die verschillen te verkleinen. “Want iedere leerling en student moet de mogelijkheid krijgen om zijn of…

Lees meer

Het tienerbrein in coronatijd, een interview in HUMO

‘Mama, ik ben zoveel tijd aan het verliezen’, roept de vijftienjarige dochter van Stefanie de Jonge, journaliste van HUMO. Stefanie interviewde me over mijn nieuwe boek en schreef er een pracht artikel over. In de intro van het artikel vervolgt ze: ‘Neuropsycholoog Jelle Jolles, bekend van zijn bestseller Het tienerbrein heeft nu geschreven: Leer het kind kennen. Over ontplooiing, leren,…

Lees meer

Mijn boek ‘Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren en het brein’

Mijn nieuwe boek, getiteld Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein, is op 9 juni verschenen bij Uitgeverij Pluim. Het e-boek is nu beschikbaar en de  tweede druk komt uit op 17 juni. Het boek is geschreven voor meerdere doelgroepen. Ouders, leraren en coaches die te maken hebben met jongeren en bijna-volwassenen tussen acht…

Lees meer

Leven met tieners: een handleiding. Twee interviews

Michiel Martin van het Vlaamse dagblad De Morgen, en Amber Dujardin van het dagblad Trouw hebben me geïnterviewd over mijn nieuwe boek; hun artikelen verschenen op 10 juni. Bijzonder hoe mijn kernboodschap is samengevat, met veel handvatten voor de opvoeder: de ouder, de leraar, de coach. En ja inderdaad, het is voor de opvoeder soms…

Lees meer

De Lerende Leerling. Over onderwijsinnovatie en het brein (Jolles & Sprakel)

Thijmen Sprakel is leerkracht en publicist en verantwoordelijk voor de website www.EduKitchen.nl. Hij is net zoals ik overtuigd van de noodzaak én de mogelijkheid om voor alle lerenden in Nederland een eerlijker, inspirerender en passender onderwijs te realiseren. Wij hebben de handen ineen geslagen en een boekje gemaakt over De lerende leerling. Over onderwijsinnovatie en…

Lees meer

Individuele verschillen in de ontwikkeling pleiten voor 10-14 onderwijs

In het decembernummer van het tijdschrift Vives staat een mooi stuk over het 10-14 onderwijs. Steeds meer basisscholen willen leerlingen in hun eigen tempo de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs laten maken. De overgang zou er soepeler door verlopen en de niveaukeuze kan zo nodig worden uitgesteld tot een later moment. Sinds 2012 is…

Lees meer
Afbeelding Wordle meest gebruikte woorden troonrede 2015

Kiesgerechtigde leeftijd op 18 jaar: een goede keuze

 “Het kabinet beraadt zich op verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd, heeft minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken laten weten. Andere landen gingen Nederland voor, maar reden tot twijfel is er ook”, schrijft Het Financieele Dagblad (FD) gisteren. Aanleiding van het advies van het ROB om de kiesgerechtigde leeftijd te verlagen, is om de politieke betrokkenheid…

Lees meer
Afbeelding tieners

Nieuwsbrief – #16 (10 juli 2019)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – #16   In nieuwsbrief #16 brengen wij u onderzoeksresultaten op gebied van • leerstijlen als meest voorkomende neuromythe in het onderwijs • aanvullend muziekonderwijs dat goed blijkt voor resultaten in wiskunde, bètavakken en Engels. En artikelen over • scholieren laten praten/vertellen • leesplezier- en motivatie • vijf…

Lees meer
Afbeelding kind werkend met materiaal

Leerstijlen bestaan niet. Kies voor bredere leer-strategieën

Leerstijlen bestaan niet. Kies voor bredere leer-strategieën Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor de-mythe-van-de-leerstijlen, aldus onderzoek dat recentelijk is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Educational Psychology. Onderwijs dat de ‘voorkeurs-leerstijl’ volgt – ongeacht de wijze waarop: visueel, auditief of tactiel – zorgt op deze manier voor verschraling in plaats van verrijking, zo stellen…

Lees meer
Afbeelding stempotlood

Kiesgerechtigde leeftijd verlagen van 18 naar 16 jaar? NIET doen!

Deze week heeft het onafhankelijke adviesorgaan van de regering en het parlement, de ROB, een advies uitgebracht om de kiesgerechtigde leeftijd te verlagen van 18 naar 16 jaar. Met als doel de politieke betrokkenheid van jongeren te verhogen. NPO radio1 vroeg mij in een podcast (De Dag, 26 juni) om een reactie op dit advies,…

Lees meer