De aanleg van het brein ligt vast in onze genen. Daarbovenop bepalen omgevingsinvloeden de ontwikkeling van de hersenen. Denk aan roken of het gebruik van medicijnen tijdens de zwangerschap. Ouders, leraren, school en de – emotionele – ervaringen die het kind opdoet, bepalen echter hoe het brein zich verder ontwikkelt. De leerkracht, die doet er dus toe. Sterker nog, de leraar is de motor van de (talent)ontwikkeling. Essentieel daarbij? Steun, sturing en inspiratie, van ouders en de school <lees het artikel>.
In het interview komen gedrag en gedragsproblemen aan de orde. De invalshoek van de neuropsychologie geeft mogelijkheden om de leeromgeving aan te passen en om meer adequaat om te gaan met het zich ontwikkelende kind. Ik pleit voor een benadering waarbij meer aandacht is voor de dynamiek: een kind dat gedeprimeerd is, kan drie maanden later weer helemaal zichzelf en vrolijk zijn. Veel kinderen met een leer- of gedragsprobleem worden – door te snelle en verkeerde diagnostiek – onterecht voorzien van een etiket dat jaren aan hen blijft kleven.
Dit interview van Lise-Lotte Kerkhofs is gepubliceerd in de digitale nieuwsbrief Onderwijs Amsterdam Zuid/Zuidoost. Deze richt zich in het bijzonder op de ontwikkeling van passend onderwijs.