Radio & TV

Een inventarisatie wordt hier gegeven van presentaties voor de grote media, waar mogelijk met link naar het oorspronkelijke product.

Radio

Titel: Wat voor effect heeft sporten en bewegen op de hersenen?

Datum en tijd: 9 januari 2015, 12:45 uur
Medium: Radio 2, Gijs 2.0
Onderwerp: Wat voor effect heeft sporten en bewegen op de hersenen?

Korte samenvatting: Bij het Stanislascollege in Rijswijk begint komend schooljaar een ‘beweeg-vmbo’ waarbij leerlingen tegelijk sporten en leren. Dat zou de prestaties van de kinderen verbeteren. In het programma Gijs 2.0. op Radio 2 wordt Jelle Jolles over dit topic geïnterviewd. Sporten is bewegen en bewegen is iets wat het brein graag doet, aldus Jelle Jolles. Door het bewegen wordt de hersenontwikkeling gestimuleerd. Dit geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Bewegen is en blijft belangrijk voor iedereen: een leven lang!

Link: op de internetpagina van npo2 is het audiofragment aan te klikken bij ‘Wat voor effect heeft sporten en bewegen op de hersenen?’: audio

Titel: Jongensbrein en Meisjesbrein: de omgeving doet er toe!

Datum en tijd: 1 december 2014, 22:50 uur
Medium: NTR Academie Radio
Onderwerp: Jongensbrein en Meisjesbrein: de omgeving doet er toe!

Korte samenvatting: De hersenen van jongens en die van meisjes ontwikkelen zich na de geboorte in grote lijnen gelijk. Er zijn echter subtiele verschillen. Zintuigelijke prikkels en ook sturing en inspiratie door de omgeving zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling: ‘Context shapes the brain’. De subtiele verschillen tussen jongens en meisjes zijn geworteld in de biologie. Maar cultuur, omgeving en opvoeding spelen een grote rol. Zie ook het interview over jongens-meisjes verschillen dat op 2 december is gepubliceerd in het Parool Lees artikel

Luister hieronder het interview

Titel: Stress:’n beetje opwinding is handig…maar houd controle!!

Datum en tijd: 3 november 2014, 12:45 uur
Medium: Radio 2, Gijs 2.0
Onderwerp: Stress

Korte samenvatting: Jelle Jolles over werkstress n.a.v. een onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en de aftrap van de werkstressweek door Minister Asscher. Jolles geeft aan dat ‘alert zijn’, ‘aandachtig en geconcentreerd zijn. en ‘in de startblokken staan’ erg belangrijk zijn om goed werk te kunnen doen. Maar stress is niet goed. Bij stress wordt het lichaam ontregeld. Op den duur leidt het tot lichamelijk een geestelijk minder goed functioneren. Stress is niet goed, indien niet meer onder controle hebt wat je wanneer moet doen en de druk niet meer aan kunt. Dan is het noodzakelijk om dit te bespreken met je werkgever. Ook spreken met collega’s, vrienden, familie kan helpen ‘om het perspectief weer te zien’.

Link: op de internetpagina van npo2 is het audiofragment aan te klikken bij ‘Stress: ’n beetje opwinding is handig..maar houd controle!!’: audio

Titel: Boterhamvraag: leren programmeren op je 5de is dat wel goed?

Datum en tijd: 9 oktober 2014
Medium: Radio 2, Gijs 2.0
Onderwerp: Computer, tablet en programmeren bij heel jonge kinderen

Korte samenvatting: Kunnen jonge kinderen leren programmeren? Zeker, maar dan wel op hun niveau. Een kind van 5 jaar kan ook symbolisch leren denken, logisch denken en ordenen. Leerkracht, school en ouder kan de voorwaarden helpen maken zodat het kind spelenderwijs wat vaardigheden krijgt die het helpen om te gaan programmeren. Dit kan prima passen bij de natuurlijke wijze van spelen en denken van kinderen.

Link: op de internetpagina van npo2 is het audiofragment aan te klikken bij ‘de boterhamvraag’: audio

Titel: Zijn meisjes slimmer dan jongens?

Datum en tijd: 23 september 2014
Medium: Radio 2, Wout2day
Onderwerp: Waar komen verschillen tussen meisjes en jongens vandaan en wat doe je ermee?

Korte samenvatting: Meisjes doen het op middelbare school en in hoger onderwijs veel beter dan jongens. Gemiddeld zijn meisjes wat eerder in de ontwikkeling van taal. En jongens zijn gemiddeld wat beter in ruimtelijk redeneren; belangrijker is dat jongens een iets tragere ontwikkeling hebben die ook wat langer doorloopt (tot ongeveer het 24e jaar). Als jeugdigen hun ontwikkeling optimaal hebben kunnen doorzetten dan zijn mannen en vrouwen in veel opzichten geheel vergelijkbaar in cognitieve vermogens. Dat jongens het nu relatief minder goed doen dan meisjes op school ligt vooral aan de combinatie van psychosociale factoren en biologie (rijping). De samenleving heeft ervoor de verantwoordelijkheid dat om te zorgen dat zowel jongens als meisjes hun talenten ten volle kunnen ontplooien.

Link: op de internetpagina van npo2 is het audiofragment aan te klikken bij ‘zijn meisjes slimmer dan jongens?’: audio

Titel: Ben je ooit te oud om te leren?

Datum en tijd: 21 april 2011, 13:15
Medium: Radio 1
Onderwerp: Brein

Korte samenvatting: Interview met Jelle Jolles over het verband tussen leeftijd en het vermogen van de hersenen om kennis te vergaren.

Luister hieronder het interview

RADIO EN TV

2012

  • Platform Betatechniek (2012; K12-4). Excellentie in het onderwijs. Een film gemaakt in opdracht van Platform Betatechniek door R. Schroeder en Bureau Stetz.
  • Radio, NOS radio 1 journaal (2012; K12-1) Jelle Jolles over brugklassers die liever niet uitblinken. (13 april 2012)
  • Radio FunX (2012; K12-2). Jelle Jolles over het niet durven uitblinken in de brugklas, (20 april 2012)
  • TV, RTL 4 Journaal (2012; K12-3) over het Speleon. Jelle Jolles aan het woord over spelend en onderzoekend leren. (9 mei 2012)

2011

  • TV, Brandpunt (2011 ; K11-1). Jelle Jolles over de verschillen tussen jongens en meisjes. KRO. (Retrieved from: link, 13 februari 2011)
  • Radio 1, Omroep WNL (2011 ; K11-2). Zijn meisjes slimmer dan jongens ? (30 maart 2011)
  • Radio 1, NCRV (2011; K11-3). Ben je ooit te oud om te leren? Radio 1. (18 april 2011)
  • TV Omroep MAX. Breingeheim (2011 ; K11-4). Breingeheim : het kinderbrein met Jelle Jolles. (Retrieved from: link, 3 mei 2011)
  • Radio 1, TROS. (2011 ; K11-5). Interview Tienerhersenen en IQ. (22 oktober 2011)

2010

  • TV Buitenhof (2010 : K09-1). De groeistuipen bij brein en puber. VPRO. (4 april 2010)
  • Radio FUNX Rotterdam (2010 ; K09-2). Interview tienerhersenen en schoolprestaties (15 november 2010)