Publieksbladen

2015

Wildenborg, F. (2015). Het einde van vmbo, havo, vwo nadert. De Persdienst/DPD vrijdag 27 maart 2015. Lees artikel

2014

Jochems, K. (2014). De basis voor een blije tiener. NRC

Olbers, K. (2014). Een schoolcultuur waarbinnen je team zich wil blijven ontwikkelen. Kader Primair.

Vermeulen, M. (2014). Geen hogere cijfers in aparte klassen voor jongens en meisjes. Volkskrant 6 februari 2014. Lees artikel

Vlooswijk, E. (2014). Een garage in een roze schoen. (Over verantwoord speelgoed). Opzij 18 november 2014.

2013

Algra, W. (2013) ‘Muisjes hebben een vader nodig.’ Trouw, 5 december 2013, P. 8. Lees artikel

Bloemink, S. (2013). Neuromythen in het onderwijs. In: Met zijn allen in de amygdala-hoek; groeit het verzet tegen de breincultuur? De Groene Amsterdammer, 7 februari 2013 P. 17-21. Lees artikel

Dijksma, J. (2013). Jeugd kan veel beter. IQ tientallen punten hoger met goede aanpak. Leeuwarder Courant 6 april 2013. Lees artikel

Dijksma, J. (2013). Kind en succes: De jeugd kan veel beter, deel I van een tweeluik (inhoudelijke bijdrage JJ). Leeuwarder Courant 6 april 2013, P. 4. Lees artikel

Dijksma, J. (2013). Inspiratie, steun en sturing, deel II van een tweeluik (inhoudelijke bijdrage JJ). Leeuwarder Courant 13 april 2013, P. 4. Lees artikel

Heide, T. de (2013) Simpelweg briljant. Financieel Dagblad, 23 februari 2013 P. 13-18. Lees artikel

Heide, T. de (2013). Zelf op een eenvoudig idee komen? Handige voorzetjes van neuropsycholoog Jelle Jolles. Financieel Dagblad, 23 februari 2013, P. 18. Lees artikel

Huiber, M. (2013). Mijn kind is dom, Linda 1 oktober, P. 112-116. Lees artikel

Jong, L. de (2013). Leren maakt gelukkig. Flow Magazine september 2014, P. 32-35. Lees artikel

Laeven, J. (2013). Parkschool in Utrechtse wijk Lombok gebruikt iPads voor aanvulling gewoon onderwijs, ‘De topokoning vliegt over het scherm’; (inhoudelijke bijdrage JJ ‘iPad kan de leerkracht niet vervangen’), NRC 17 april. Lees artikel

Vrieze, J. de (2013). Betabrein? Omgeving bepaalt toename IQ (inhoudelijke bijdrage JJ). NRCnext, 13 maart 2013. Lees artikel

Vuijk, B. de (2013). Lol in lezen door plaatjes in boek. Tabijnscholen ‘Academische Werkplaats’. Noord-Hollands dagblad, 24 september 2013. Lees artikel

Wildenborg F. (2013). Leraren: focus op letters en cijfers brengt kleuter in de knel. De Stentor/Tubantia, PZC, BN De Stem, Brabants Dagblad 9 april, P. 6. Lees artikel

Karakteristieke publicaties 2009-2012

Verhoeven, G. (2012; N12-4). “De gezonde jeugd van tegenwoordig: hoe verleid je je tiener tot gezond?”. GezondNu. P. 16-23.
Jongeren kiezen opmerkelijk vaak voor ongezond. Extreem overgewicht onder jongeren is in de laatste vijftien jaar verdrievoudigd en 85% van de 15-jarigen heeft al eens alcohol gedronken. Onverstandig, denken ouders en leraren. Bij tieners zijn de hersenen in een fase waarbij het verstand nog geen toegang heeft tot de impulsregulatie. Daarom kunnen verstandige jongeren toch erg domme dingen doen. Verbieden is niet het antwoord. Praat met je kind. Leg uit waarom zoet, vet en zout eten zo verleidelijk is en wat alcohol met je doet. En geef zelf het gezonde voorbeeld. Lees artikel

Broeke, ten, A. (2011; N11-3) “Een traag groeiende boom kan toch nog de hoogste boom worden.” Interview met Jelle Jolles. Conferentiekrant Hersenen en Jeugdcriminaliteit van Ministerie van Veiligheid en Justitie. P. 3-4.
Een kind dat geïnteresseerd is in de wereld om zich heen is minder geneigd tot crimineel gedrag. Het wordt tijd om de risico’s op crimineel gedrag in kaart te brengen met neuropsychologisch onderzoek naar functies, vaardigheden en beleving van een jonge crimineel. Straffen en structuur bieden is niet genoeg. Geef een jonge crimineel echt een kans door hem cognitief te stimuleren en kennis te laten verwerven. Intellectuele vaardigheden zullen hem bevrijden van de verleiding om op crimineel gedrag terug te vallen. Lees artikel

Monden, M. (2011; N11-9). Veel kinderen hebben meer in hun mars. Het Parool 19 mei 2011, P. PS6-PS7.
Om kinderen beter te laten presteren is onderwijsvernieuwing noodzakelijk. Vaardigheden als ruimtelijk inzicht moeten weer meer aandacht en ontwikkeling krijgen. Verder is het belangrijk om de nieuwsgierigheid van kinderen te stimuleren. Ook achterstandsleerlingen kunnen veel baat hebben bij gerichte stimulering en bij de ervaring dat leren leuk is. Er moet meer ruimte komen voor persoonlijke groei, leren leren en leren denken. Lees artikel

Bolwijn, M. (2010; N10-3). In gesprek met Jelle Jolles. Zeg niet ‘zit stil’ tegen een druk kind. Volkskrant 28 april 2010.
De hersenrijping loopt door tot na het 20e levensjaar. Een bepaalde prestatie van een kind is een momentopname en dus geen maat voor het eindniveau dat het kind bereiken zal. In het onderwijs presteren jongens gemiddeld slechter dan meisjes. Dat heeft te maken met hoe het huidige onderwijs is ingericht, er wordt bijvoorbeeld veel zelfstandigheid en planvaardigheid van de leerlingen gevraagd. Jongens hebben hierbij meer structuur en begeleiding nodig. Maar jongens hebben ook bepaalde vaardigheden die voor de samenleving heel belangrijk zijn: ze zijn onderzoekend, experimenteel en ondernemend. In dit artikel worden verschillen tussen jongens en meisjes verder uitgediept en wordt besproken wat ouders en leerkrachten kunnen doen om ook jongens beter tot hun recht te laten komen in het onderwijs. Lees artikel

Obbink, H. (2009; N09-5). Jongens moeten wennen aan zelfstandigheid. Interview Jelle Jolles e.a. Trouw 24 oktober 2009.
Er halen meer meisjes een vwo diploma dan jongens. Op de havo zijn dezelfde verschillen te zien, terwijl op het vmbo de jongens juist weer in de meerderheid zijn. Hier zijn diverse theorieën over als “feminisering” van het onderwijs en “het komt door het studiehuis”. Maar juist in de brugklas, waar de mannelijke docenten in de meerderheid zijn en er nog geen sprake is van een studiehuis, lijkt de achterstand bij jongens zijn intrede te doen. Dit artikel gaat over de biologische, sociale én educatieve oorzaken die hieraan ten grondslag liggen. Lees artikel

 

2012

Belgers, J. (2012) Opboksen tegen een slecht imago. Kickboksend Nederland wil af van slecht imago. Interview met Jelle Jolles. Trouw 1 december 2012 p. 3

Bruis, N. (2012; N12-6). Van tipi naar riante villa. Brug tussen onderzoek en praktijk. Limburger maart 2012.

Hintum, M. Van (2012; N12-7). Puber kan meer dan-ie denkt. De Volkskrant 24 augustus 2012.

Hintum, M. Van (2012; N12-9). Eigenlijk pubert het brein wel zo prettig. De Volkskrant 15 september 2012.

Hoogstad, M. (2012: N12-1). Uitblinken vindt de klas een vies woord. NRC Handelsblad 17 april 2012.
In het voorjaar van 2012 werd door toenmalig minister van onderwijs Marja van Bijsterveldt het kwaliteitskeurmerk geïntroduceerd om scholen te stimuleren om te streven naar het predicaat “excellent”. In dit artikel van NRC Handelsblad legt Jelle Jolles uit waarom de Haagse politiek hiermee ver weg staat van de realiteit en de belevingswereld van jongeren: één van zijn conclusies uit het grootschalige onderzoek Leerlijn.

Korteweg, N. (2012; N12-9) De pre van een puberbrein. NRC Handelsblad 8 september 2012.

Kreulen, E. (2012) Oudere makkelijker op te lichten dan jongere – of niet? Interview met Jelle Jolles. Trouw 5 december 2012 P. 10.

Sas, van E. (2012; N12-2). Kinderbrein 2.0. HP/ De Tijd 13 april, P. 16-21.

Rozenbroek, S. (2012; N12-5). Zoek het zelf uit. Linda maart, P. 34-38.

Veenhof, J.W. (2012; N12-3). Het maaiveld als glazen plafond. Nederlands Dagblad 21 april, P. 18
Uitblinken in sport of muziek geniet onder tieners veel aanzien. En ook bij spelletjes is het normaal om beter te willen zijn dan anderen. Maar als het om schoolprestaties gaat, heeft een derde van de brugklasleerlingen het gevoel niet te kunnen of mogen excelleren. In een uitgebreid interview met het Nederlands Dagblad legt Jelle Jolles uit hoe dit komt en wat scholen, docenten en ouders hier aan kunnen doen. Een gesprek over prestatie, leermotivatie, schooluitval en de Nederlandse zesjescultuur.

Verhoeven, G. (2012; N12-4). “De gezonde jeugd van tegenwoordig: hoe verleid je je tiener tot gezond?”. GezondNu. p. 16-23

2011

Ad Valvas (2011, 27 oktober; N11-1). Jolles wint SIA. Ad Valvas, P. 2.

ANP (2011, 20 oktober; N11-2). Omgevingsfactoren belangrijk bij IQ. ANP: Reformatorisch Dagblad, BN, deStem, Eindhovens Dagblad. 111020.

Broeke, ten, A., (2011; N11-3) ‘Een traag groeiende boom kan toch nog de hoogste boom worden’. Interview met Jelle Jolles. Conferentiekrant Hersenen en Jeugdcriminaliteit van Ministerie van Veiligheid en Justitie P. 3-4.

Doomen, E. (2011; N11-14). Ooit waren we allemaal een beetje Kelly, toch? Tiener verliefd. Algemeen Dagblad, 13 december 2011.

Eerkens, M. & Paassen, van D. (2011; M11-4). Tips van een tijgermoeder. Kinderen mag je best een beetje drillen. Intermediair 25 maart 2011, P. 25-29.

Funnekotter, B. (2011; N11-5). Hoe het hbo de vakdocent verjoeg. NRC Handelsblad 22 juni 2011, P. 8.

Heijden. M. (2011; N11-12). Het menselijk brein, m/v. NRC Handelsblad 28 mei 2011.

Jansen, J. (2011; N11-13). Traagst groeiende boom kan ook de hoogste boom worden. ANP nieuws 20 oktober 2011.

Koelewijn, J. (2011; N11-6). Jongens deden het ooit beter. Maar nu halen meisjes hogere cijfers. En dat wordt nog belangrijker. NRC Handelsblad 5 juli 2011, P.7.
Vroeger deden jongens het beter dan meisjes in het onderwijs. Veertig jaar geleden was er nog het plan om jongens en meisjes gescheiden onderwijs te geven om de meiden te stimuleren. Vandaag de dag lijken de rollen compleet omgedraaid. In Nederland en omringende landen presten jongens op school gemiddeld vaak slechter dan meisjes. Helpt het om jongens en meisjes gescheiden les te geven? In het NRC Handelsblad van 5 juli 2011 en in de Volkskrant van 16 augustus 2011 is o.a. Jelle Jolles aan het woord over wat er is veranderd in de afgelopen jaren, over de verschillen tussen jongens en meisjes en wat zij van elkaar kunnen leren. En wat hebben de jongens nodig om weer beter te kunnen presteren op school?

Kropman, R., (2011; N11-7).Goede genen, nog geen talent. Sp!ts 25 januari 2011, P. 6-7.

Meulema, G. (2011; N11-8). ‘Jongens houden niet van rijtjes leren’. Dagblad van het Noorden 25 oktober, P.10.

Monden, M. (2011; N11-9). Veel kinderen hebben meer in hun mars. Het Parool 19 mei, P. PS6-PS7.

N.N. (2011; N11-12). ADHD is een impulsregulatiestoornis. Tijdschrift voor Remedial Teaching, september 2011.

Poll, van der, W., (2011; N11-10). Een mens is geen hersenplaatje. Trouw 26 februari 2011, P. 36-37

Venema, S. (2011; N11-11). Jongens en meisjes gescheiden, dat is zo’n gek idee nog niet. Volkskrant 16 augustus 2011, P.3.

Visser, W. (2011; N11-15). Jongeren moeten leren leren en plannen. Interview Jelle Jolles. In Ad Valvas, Universiteitsblad VU Amsterdam, 6 oktober 2011.

2010

Aarts, M. (2010; N10-1). Pas op voor infobesitas. Telegraaf 17 april 2010.

Aarts, M (2010; N10-2). Inspelen op het puberbrein. Telegraaf 20 november 2010.

Bolwijn, M. (2010; N10-3). In gesprek met Jelle Jolles. Zeg niet ‘zit stil’ tegen een druk kind. Volkskrant 28 april 2010.

Derkzen, S. (2010; N10-4). Venijn en kinderbrein. Wat doen kinderboeken met kinderhersenen? Jelle Jolles legt het uit. Vrij Nederland 9 oktober. 2010

N.N. (2010; N10-7). Willespoort gaat met VU samenwerkingsverband aan. Nieuwe Meerbode 15 september 2010.

N.N. (2010; N10-8). Buitenhof. Hoe moet het verder met de jongens. TV tips. Volkskrant 3 april 2010.

N.N. (2010: N10-9). Brain gain. De start van het Centrum Brein & Leren VU. VU Magazine januari 2010.

Obbink, H. (2010; N10-5). Het nieuwe leren heeft de tijdgeest tegen. Trouw 17 februari 2010.

Rozenbroek, R. (2010; N10-10). Een leuke stad is net zo belangrijk als de juiste studie. Volkskrant 8 december 2010.

Vermeulen, M. (2010; N10-6). Een brein van 10 jaar is nog niet klaar. Volkskrant Magazine 31 december2010.

2009

Bouma, J. D. (2009; N09-1). Bewijs voor onderwijs. NRC Handelsblad 28 februari 2009.

Gerrits, R. & Zonderop, Y. (2009; N09-2). Gevraagd: debat om van te leren, panel van wijzen met Jelle Jolles e.a.. Kenniskatern De Volkskrant 21 november. 2009

Gerrits, R. en Kruijt, M. (2009; N09-3). Veel regels, weinig kind. Inventarisatie van de knellendste problemen van het Nederlands onderwijs. Interview Jelle Jolles e.a. Volkskrant, katern 2, 29 december, P. 14.

Hintum, M. van. (2009: N09-6). Laura Dekker laten zeilen over de wereld? Volkskrant 22 augustus 2009.

Hoog, de D. (2009; N09-4). Jongens haken af. Meer aandacht voor talentontwikkeling van zowel meisjes als jongens. Interview Jelle Jolles. VU Magazine 16 december 2009.

Obbink, H. (2009; N09-5). Jongens moeten wennen aan zelfstandigheid. Interview Jelle Jolles e.a. Trouw 24 oktober 2009.

Sommer, M. (2009: N09-7). Leve de lekenleiders in het onderwijs. Volkskrant 7 april 2009.

2008

Obbink, H. (2009; N09-5). Jongens moeten wennen aan zelfstandigheid. Interview Jelle Jolles e.a. Trouw 24 oktober 2008.

Hintum, M. van. (2008; N08-1). Leren voor een tentamen, hoe doe je dat? Interview met Jelle Jolles. De Volkskrant 28 februari 2008.