Blogarchief & Wetenschappelijke Webpublicaties

Voor het overzicht van tweets, zie twitter: @jellejolles

2015

  • Kooij, D. (2015) Creatief denken in het onderwijs (over het onderzoek van Annemarie Trouw, Sanne Dekker en Jelle Jolles). Lees artikel

2014

  • Brugman, A, (2014). Prikkel de nieuwsgierigheid van de basisschool leerling. Weblog www.hersenenenleren.nl 28 jan 2014.
  • Jolles, J. (2014). Over de jonge teamsporter en diens neuropsychologische ontwikkeling. Sport Knowhow XL Open Podium 28 jan 2014. Lees artikel
  • Jolles, J. (2014). Het tienerbrein en de teamsport (deel 1). Sport Knowhow XL Open Podium 19 aug 2014. Lees artikel
  • Jolles, J. (2014). Het tienerbrein en de teamsport (deel 2). Sport Knowhow XL Open Podium 26 aug 2014. Lees artikel
  • Jolles, J. (2014). Brein én omgeving bepalen de ontplooiing. Weblog 17 nov 2014, gepubliceerd op www.jellejolles.nl. De weblog is gebaseerd op het hoofdstuk ‘Voor sommige scholieren staan de stoplichten van de ontplooiing op groen’ uit het boek ‘Dit wil je weten’ van Maven Publishing (ISBN 9789491845352), pp 23-25.

2013

  • Hogendoorn, T. (2013). Van Laissez-Faire naar ‘leren leren’. Over zelfgestuurd leren in het MBO. Canon van het beroepsonderwijs. Expertisecentrum Beroepsonderwijs. April 2013. Lees artikel
  • Hoogeveen, T. (2013). Onderwijs mist aansluiting op kinderbrein. Hersenontwikkelng baat bij steun, sturing en inspiratie. Prima onderwijs, EDG media mei 2013. Lees artikel
  • Jolles, J. (2013). Jeugd en verbreinen 5. Een stimulerende omgeving is de sleutel om talent optimaal te ontwikkelen. KNVB website afdeling Regionale Jeugopleidingen (RJO’s), geplaatst op 10 januari 2013. Lees artikel
  • Linthorst, O. (2013). Lage cijfers voorspellen weinig. Website Hogeschool Rotterdam, april 2013.
  • Redactie Plus Online (2013). Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (n.a.v. visies JJ). Plus Online 18 september 2013. Lees artikel
  • Redactie Nationale Zorggids (2013). Cognitieve ontwikkeling hersenen nog volop aan de gang begin tienerjaren (Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ).  Nationale Zorggids 19 september 2013.
  • Redactie Nu.nl. Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). Nu.nl, 18 september 2013. Lees artikel
  • Redactie Site Algemeen Dagblad. Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (n.a.v. Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). Algemeen Dagblad, 18 september 2013. Lees artikel
  • Redactie GezondheidsNet. Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). GezondheidsNet, 18 september 2013. Lees artikel

 2012

  • Internet, Spitsnieuws.nl (2012; W12-1). “Brugpieper bang voor goede cijfers.” (link, 13 april).
  • Internet, De Telegraaf.nl (2012; W12-2). “Brugklassers bang om uit te blinken.” (link, 13 april)
  • Internet, AD.nl (2012; W12-3). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” (link, 13 april)
  • Internet, Parool.nl (13 april 2012). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” (link, 13 april)
  • Internet, Trouw.nl (2012; W12-4). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” (link, 13 april)
  • Internet, Volkskrant.nl. (2012; W12-5). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” (link, 13 april)
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 1. Nieuwsgierigheid is essentieel voor talentontwikkeling. KNVB website afdeling Regionale Jeugopleidingen (RJO’s), geplaatst op 4 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 2. Hersenen zijn pas op latere leeftijd volgroeid dan gedacht. KNVB website afdeling Regionale Jeugopleidingen (RJO’s), geplaatst op 11 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 3. Een langzaam groeiende boom kan uiteindelijk de hoogste boom worden. KNVB website afdeling Regionale Jeugopleidingen (RJO’s), geplaatst op 18 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 4. De coach moet oog hebben voor de determinanten. KNVB website afdeling Regionale Jeugopleidingen (RJO’s), geplaatst op 20 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 5. Een stimulerende omgeving is de sleutel om talent optimaal te ontwikkelen. KNVB website afdeling Regionale Jeugopleidingen (RJO’s), geplaatst op 10 jan 2013.
  • Platform Betatechniek (2012; K12-4). Excellentie in het onderwijs. Een film gemaakt in opdracht van Platform Betatechniek door R. Schroeder en Bureau Stetz, met een bijdrage van Jelle Jolles. link

2011

  • Dongen, van J. (2011; W11-1). Bij welk nummer krijg jij kippenvel? Muziek wakkert overlevingsinstinct aan. (Retrieved from: link. 8 april
  • Willem Wever. (2011 ; W11-2). Webcomment Wie zijn slimmer : de meisjes of de jongens ? (Retrieved from: link, april)
  • Hulspas, M. (2011; W11-3). Het probleem jongen. De Pers. (Retrieved from: link, 23 augustus)
  • Jaspers. J. (2011 ; W11-4). En toch draait het om opvoeding. Sekseverschil in ruimtelijk inzicht deels cultuurgebonden. Noorderlicht. (Retrieved from: link, 30 augustus)
  • Maassen, M. (2011; W11-7). Durven jouw leerlingen uit te blinken? Interview Jelle Jolles. Nieuwsbrief Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) 7 juli 2011.
  • N.N. (2011; W12-6). Interview ’Onze hoogleraren’: Jelle Jolles. (www.psynip.nl 6 april 2011)
  • Oosterveen, S. (2011; W11-6). Is de benadering van je kind anders bij een juf dan bij een meester? Interview voor de website van zwijsenouder.nl. (link)
  • Roos, L. (2011; W11-8). Tijgermoeder beter dan knuffelmama? In: Kekmama.

2010

  • Boer, S. (2010; W10-4). De werking van het brein. Masterclass door Jelle Jolles ter gelegenheid van conferentie Scholen voor morgen. Spant, Bussum 8 oktober 2010 (link).
  • Jolles, J. (2010; W10-1). Waarom jongeren steun, sturing en inspiratie nodig hebben tot ver na hun 20e jaar. Webcomment 100210 en 100301
  • Jolles, J. (2010; W10-2). De lerende student: over het brein, steun, sturing & inspiratie: Jaarcongres HBO raad. Webcomment 100422
  • Laman, K. (2010; W10-3). Het is een kwestie van goede wetenschappers laten samenwerken. In gesprek met Jelle Jolles. Intranet Faculteit Psychologie en Pedagogiek 14 oktober 2010.