Over deze website

Leren, onderwijs, educatie, ontplooiing, levenlang leren …

… ze zijn van een enorm groot belang voor iedere persoon in onze samenleving en voor de maatschappij als geheel. En er is op dit grote domein nogal wat te wensen. De prestaties van onze kinderen zijn al jaren wat minder dan we zouden willen, aldus grote internationale onderzoekingen. De leermotivatie zou ook wel wat beter kunnen en er is veel dispuut over de wijze waarop we onze kinderen les moeten geven. ‘Meer vrij laten of juist meer sturen?’ ‘Nadruk op ICT gaan leggen of juist breder vormen?’ ‘Richten we ons op de schoolse vakken of gaan we ook de persoonlijke groei van onze leerlingen versterken? En wat doen we met leerstoornissen, met ADHD en met de kansen-ongelijkheid?’

In principe zou wetenschappelijk onderzoek ons op deze zware onderwerpen meer de weg kunnen wijzen. Maar helaas is er een kloof tussen wetenschap en de praktijk van het onderwijs. En het is lastig om die kloof te overbruggen. Ik wil met deze site proberen op dat gebied een bijdrage te leveren. Dat doe ik door een kritische bespreking van wetenschappelijk onderzoek dat potentie heeft voor toepassing. De periode tot eind januari 2018 is te beschouwen als een proefperiode; om te ordenen en fijn te slijpen, om uit te zoeken naar wat voor informatie men op zoek is en om zelf wat te experimenteren met de vorm van blogs en mini-blogs die ik van plan ben te gaan schrijven. Ik hoor graag uw commentaar en tips.

SAVE THE DATE: 15 juni 2018

Openbare les Jelle Jolles, VU Amsterdam

Openbare les over Leren 2.0 en wat iedereen zou moeten weten over de neuropsychologische ontwikkeling, met een nadruk op ‘de lerende persoon’.

Vrij toegankelijk