Column

Je bent hier:

De columns op deze website richten zich op een stuk actualiteit op het brede domein van de ontwikkeling en ontplooiing en het levenlang leren. Ze zullen worden geplaatst vanaf de laatste week van december 2017, direct na de start met de vernieuwde website. De columns hebben als doel om bij te dragen aan de dialoog tussen wetenschap en samenleving. Onderwerpen waar ik me nu al warm voor loop zijn in de afgelopen jaren ook al vaker aan de orde gekomen in mijn tweets of in stukken die op eerdere versies van mijn websites zijn geplaatst. Een paar voorbeelden van brisante onderwerpen? Jongens-meisjes verschillen natuurlijk, maar ook een bespreking van onderwijsinterventies die zich richten op sturen of vrijlaten. Ik zal het dan graag hebben over ‘inspiratie’. Neuromythen blijft natuurlijk belangrijk. Intelligentie, de spraakverwarring tussen de vele disciplines, maar ook ‘kunnen we nu al wat doen of moeten we wachten tot 2030?’ Het antwoord is: ‘NU’.

Elfje Tienertijd

Column 2: ‘Elfje’ over de tiener en tienertijd

De tienertijd is een periode van kansen en mogelijkheden. Het is een periode van groei, van het verwerven van kennis en ervaringen en van het omgaan met nieuwe prikkels, nieuwe vrienden en het zoeken naar nieuwe activiteiten. Leraar, coach en opvoeder zijn essentieel om de nog zoekende jongere tot ontplooiing te brengen. In deze column…

Lees verder
Jolles column 1

Column 1: Genen, ervaringen en ontplooiing

Wat we nu weten over genen en gedrag vertelt ons dat kennis en ervaringen moeten worden verworven gedurende het leven. Er zijn genen voor de kleur van de ogen, maar niet voor – bijvoorbeeld – rekenvaardigheid of criminaliteit. En dus is de omgeving nodig om die ervaringen en kennisverwerving mogelijk te maken voor kind en…

Lees verder