Breinlessen

Je bent hier:

Het woord ‘brein’ is een woord dat je op veel manieren kunt gebruiken. Het lijkt een vertaling van het Engelse ‘brain’, maar dat is het niet. ‘Brein’ is niet helemaal hetzelfde als ‘hersenen’. In mijn boek Het tienerbrein stel ik dat brein in onze taal eigenlijk zo’n beetje is wat ‘mind’ in het Engels is. Bij ‘brein’ gaat het niet alleen om de hersenstructuur, de anatomie, de hersencellen en de biochemie. Brein gaat ook over ons functioneren. Welnu: ik gebruik voorlopig de term ‘BreinLessen’ om iets aan te duiden dat te maken heeft met interventies. Iets wat we zouden kunnen doen om ons functioneren (en dat van onze kids, jeugdigen en ouderen) te verbeteren. Misschien verzinnen we nog een beter woord. Het BreinPlein valt onder de BreinLessen, maar ook de geheugencursussen, en projecten zoals ‘Denkplaten’ en aanbevelingen voor ‘ver-beelden en ver-woorden’. Die worden in de komende periode van twee maanden verder uitgebouwd en ingevuld.

null

Breinplein

Lees meer over het Breinplein, stimulerend materiaal voor basisschool en middelbare school

null

Breinlessen

Lees meer over de Breinlessen, onderwijsinterventies die door ons centrum ontwikkeld zijn

null

Leer de tiener kennen

Lessen voor tieners, interventies die gericht zijn op de ontwikkeling van zelfinzicht en zelfregulatie

Afbeelding jeugdige oudere

Geheugencursus

Geheugencursussen voor ouderen, ontwikkeld voor mensen boven de 50 jaar, die zich beperkt voelen in leren en onthouden

Afbeelding Katten Honden Fantasie

Denkplaten

Een toegepast project dat is gericht op de ontwikkeling van het denken, toepasbaar in het onderwijs

null

Ver-beelden

Bij ‘ver-beelden’ gaat het om het maken van een beeld ‘voor je geestesoog’