Op deze pagina vindt u een overzicht van eerder gepubliceerde columns, weblogs en andere bijdragen aan sociale media, van 2003 – 2018. Bijna elk item is terug te lezen op deze site via de vermelde link.

Tienerbrein Sport Coach

Zoeken op jaartal

2018  | 2017  |  2016  |  2015 | 2014 | 2013 | 2012 en ouder

2018

  • Jolles, J. en Meijer R.. (2018). ‘De tiener is werk in uitvoering’. Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie breekt een lans voor het tienerbrein. Blog website jellejolles.nl op 2 januari 2018. N.a.v. interview S. Govaerts met Jelle Jolles in KlasseBE magazine Online (Belgie) 20 december 2017: http://static.jellejolles.nl/171220KlasseBEtienerDef.pdf
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). LEZEN 2.0: Tien redenen waarom lezen super belangrijk is. Blog over het belang van lezen voor de ontwikkeling van het brein, naar aanleiding van de keynote van Jelle Jolles tijdens de presentatie van het rapport Lees:Tijd van het SCP op 18 januari 2018: http://www.jellejolles.nl/lezen-2-0-tien-redenen-lezen-belangrijk/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). De sportende tiener: ontwikkeling van vaardigheden en functies. Blog op website jellejolles.nl op 24 januari 2018. Over de ontwikkeling van het sportende tienerbrein in meerdere dimensies: neuropsychologische vaardigheden, executieve functies en zelfregulatie, gebaseerd op Het tienerbrein: http://www.jellejolles.nl/sportende-tiener-ontwikkeling-vaardigheden-en-functies/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Het Tienerbrein: tips voor tiener, opvoeder en leraar. Blog over het tienerbrein met tips voor tiener, opvoeder en leraar, gebaseerd op Het tienerbrein, als aankondiging van de lezing van Jelle Jolles voor The School of Life op 8 februari 2018. Blog op website jellejolles.nl 30 januari 2018: http://www.jellejolles.nl/tienerbrein-tips-tiener-opvoeder-en-leraar/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Té veel vrijheid is niet goed voor de leerling. Bespreking van het interview over de hoeveelheid vrijheid van leerlingen en de rol van leraar en ouder daarbij door Ronald Sistermans voor De Monitor. Blog website jellejolles.nl op 2 februari: http://www.jellejolles.nl/te-veel-vrijheid-niet-goed-voor-leerling/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Het tienertalent en de sportcoach: zet in op ontwikkeling executieve functies. Blog over het belang en de inzet van executieve functies voor tienertalent en de sportcoach, gebaseerd op Het tienerbrein. Blog op website jellejolles.nl 7 febuari 2018: http://www.jellejolles.nl/sportcoach-zet-in-op-ontwikkeling-executieve-functies/
  • Jolles, J. (2018). Column 2: ‘Elfje’ over de tiener en tienertijd. Column Jelle Jolles op website jellejolles.nl op 9 februari 2018: http://www.jellejolles.nl/column-2-elfje-tiener-tienertijd/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Handout van mijn presentatie ‘Ontplooi het Tienerbrein’ voor download beschikbaar. Blog met kern en handout presentatie Jelle Jolles voor The School of Life op 8 februari 2018. Blog website jellejolles.nl 13 februari 2018: http://www.jellejolles.nl/handout-presentatie-jolles-ontplooi-tienerbrein/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). ‘Handout van mijn presentatie ‘Ontplooi het tienerbrein’ (School of Life, Amsterdam) voor download beschikbaar. Blog website jellejolles.nl 13 februari 2018: http://www.jellejolles.nl/handout-presentatie-jolles-ontplooi-tienerbrein/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Handout presentatie voor ResearchED voor download beschikbaar. Blog website jellejolles.nl 27 februari 2018: http://www.jellejolles.nl/handout-presentatie-researched-2018-download-beschikbaar/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Opvoedvraag: ‘Mijn dochter komt steeds te laat, wat kan ik hieraan doen?’. Diepgaander bespreking van opvoedvraag verschenen in opvoedrubriek NRC door Annemiek Leclaire. Blog op website jellejolles.nl 8 maart 2018: http://www.jellejolles.nl/opvoedvraag-dochter-steeds-te-laat/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Video opnames over het tienerbrein en de lerende tiener. Blog met een kernoverzicht van publiekscolleges op video over het tienerbrein, voor opvoeders, onderwijs en coaching. Blog website jellejolles.nl op 15 maart 2018: http://www.jellejolles.nl/video-opnames-tienerbrein-en-lerende-tiener/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). LEZEN 2.0: 10 redenen waarom lezen super belangrijk is. Gastbijdrage Jelle Jolles voor www.bokido.be op 2 april 2018: http://bokido.be/nl/blog/lezen-20-10-redenen-waarom-lezen-super-belangrijk-gastbijdrage-jelle-jolles
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Het Tienerbrein: recensie in Tijdschrift voor Neuropsychologie. Bespreking van de recensie van Het tienerbrein door Lidy Smit in het Tijdschrift voor Neuropsychologie. Blog op website jellejolles.nl op 12 april 2018: http://www.jellejolles.nl/het-tienerbrein-recensie-tijdschrift-voor-neuropsychologie/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Ook Max Verstappen is ‘werk in uitvoering’. N.a.v. artikel en interview met Jelle Jollesin de Limburger; blog op website jellejolles.nl 17 april 2018: http://www.jellejolles.nl/ook-max-verstappen-werk-in-uitvoering/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Lenteschool vs. zomerschool en verschil tussen jongens en meisjes. Bespreking van het interview over de rol van de ontwikkeling van het brein bij jongens en meisjes in relatie tot effecten van lentescholen en zomerscholen door Daphne van Paassen in de Groene Amsterdammer. Blog op website jellejolles.nl 3 mei 2018: http://www.jellejolles.nl/lenteschool-vs-zomerschool-en-verschil-jongens-meisjes/ Link naar het interview: https://www.groene.nl/artikel/het-wordt-in-ieder-geval-gezellig
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). ‘Tot wat voeden we op’, aanbevelingen voor onderwijs, opvoeden en overheid. Bespreking van het interview over het stimuleren van het brein van kinderen in de verhalenreeks over opvoeden door Marilse Eerkens op de website van De Correspondent. Blog website jellejolles.nl 14 mei 2018: http://www.jellejolles.nl/tot-wat-voeden-we-op-aanbevelingen-voor-onderwijs-opvoeden-en-overheid/ Link naar het interview: http://static.jellejolles.nl/180514EerkensCorrespondent.pdf
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Opvoedvraag; wat kan een 8-jarige aan informatie aan?. Diepgaander bespreking van het artikel uit de rubriek Opgevoed in NRC door Annemiek Leclaire. Blog website jellejolles.nl 14 mei 2018: http://www.jellejolles.nl/opvoedvraag-wat-kan-8-jarige-aan-informatie-aan/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). #REBEL: leer je tiener kennen in Frascati. Blog over lezing Jelle Jolles op 18 mei 2018 binnen het theaterprogramma van Frascati: Frascati Issues #REBEL: http://www.jellejolles.nl/rebel-leer-je-tiener-kennen-in-het-frascati-theater/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Opvoedvraag: wat kan een 8-jarige aan informatie aan? Blog op website jellejolles.nl op 17 mei 2018 n.a.v. de rubriek ‘opgevoed’ in de NRC van 15 mei): http://www.jellejolles.nl/opvoedvraag-wat-kan-8-jarige-aan-informatie-aan/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). “Hoogbegaafd of hoogpresterend?” Waarom de sociaal-emotionele ontwikkeling belangrijk is. Blog jellejolles.nl 26 mei 2018. http://www.jellejolles.nl/hoogbegaafd-of-hoog-presterend-sociaal-emotionele-ontwikkeling-belangrijk/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Hoe goed je bent op school hangt samne met je zelfregulatie. En met de opleiding van je ouders … én of je een jongen of een meisje bent. Blog op website jellejolles.nl op 7 juni 2018, over het promotie-onderzoek van Marleen van Tetering op 8 juni: http://www.jellejolles.nl/samenhang-prestatie-op-school-met-zelfregulatie-en-opleiding-ouders-en-sekse-verschillen/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). ‘Tieners in ontplooiing: sla de brug tussen wetenschap en onderwijspraktijk. N.a.v. artikel Bloem in Prima Onderwijs. Blog op jellejolles.nl op 21 juni 2018: http://www.jellejolles.nl/tieners-in-ontplooiing-sla-de-brug-tussen-wetenschap-en-onderwijspraktijk/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). ‘Adolescent is nog vlinder-in-opleiding’. Blog op jellejolles.nl op 21 juni 2018: http://www.jellejolles.nl/adolescent-is-nog-vlinder-in-opleiding/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). ‘Het tienerbrein in de praktijk’: verslag symposium 15 juni 2018. Blog op website jellejolles.nl dd 4 juli 2018: http://www.jellejolles.nl/het-tienerbrein-in-de-praktijk-verslag-symposium-15-juni/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). De emancipatie van de tiener: cruciaal voor het verdere leven. Blog op website jellejolles.nl dd 6 juli 2018: http://www.jellejolles.nl/emancipatie-tiener-cruciaal-voor-verdere-leven/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). ‘Lol in lezen’ verbetert hersenfuncties en helpt ontplooien. Blog website jellejolles.nl 7 juli 2018: http://www.jellejolles.nl/lol-in-lezen-verbetert-hersenfuncties-en-helpt-ontplooien/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2018). Verschillen tussen jongens en meisjes worden bepaald door omgeving EN hersenrijping. Blog jellejolles.nl op 21 juli 2018: http://www.jellejolles.nl/verschillen-tussen-jongens-en-meisjes-bepaald-door-hersenrijping-en-omgeving/
  • Jolles, J., Tetering, M.A.J. van, en Meijer, R. (2018). Meisjes van 8-12 jaar zijn beter dan jongens in het leren en onthouden van plaatjes (… en ook het opleidingsniveau van de ouders speelt een rol). Blog op www.jellejolles.nl 8 augustus 2018: http://www.jellejolles.nl/meisjes-beter-dan-jongens-in-leren-en-onthouden-plaatjes-tevens-rol-opleidingsniveau-ouders/
  • Kuiper, R. (2018). Genderneutraal opvoeden: ‘Er zijn meer smaken dan alleen Barbie, Ken en alles. Bijdrage Jelle Jolles: Volkskrant 17 februari 2018, https://www.volkskrant.nl/4569591
  • Leclaire, A. (2018). Mijn dochter komt steeds te laat. Bijdrage Jelle Jolles aan rubriek Opgevoed in NRC, 8 maart, p.16: http://static.jellejolles.nl/180308NRCTeLaat.pdf
  • Martin, M. (2018). Pas klaar voor ‘echte wereld’ op 24. Jongeren op 18e nog niet rijp voor etiket ‘volwassene’, wetenschap pleit voor langere adolescentie. In: De Morgen (België) 19 januari 2018
  • N.N. (2018). Opvoeden in de 21e eeuw: tieners. Aankondiging lezing Jelle Jolles voor het School of Life Event op 8 februari 2018. file:///Users/jellejolles/Desktop/180202TSOLjollesBlog/180202TSOLjollesBlog.webarchive
  • N.N. (2018). Win een boek Het tienerbrein. Blog: http://www.cultuurkuur.be/wedstrijd/win-een-boek-het-tienerbrein
  • Sistermans, R. (2018). Schrijver ‘Het tienerbrein’ uit stevige kritiek op onderwijs waar alles mag. In: KRO-NCRV De Monitor 1 februari 2018: https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/schrijver-het-tienerbrein-uit-stevige-kritiek-op-onderwijs-waar-alles-mag
  • Smit, L. (2018). Boekbespreking Het Tienerbrein. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 13(1), pp. 74 – 76: http://static.jellejolles.nl/180328GeusgensTienbreinBespr.pdf
  • Sprundel, M. van (2018). Artikel hoogbegaafdheid zorgt voor discussie: ‘Veel dingen die ik lees, doen me fronsen’. De Monitor (KR0-NCRV online) 29 mei 2018 https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/artikel-hoogbegaafdheid-zorgt-voor-discussie-veel-dingen-die-ik-lees-doen-me-fronsen
  • Stiers, I. (2018). De werking van het tienerbrein. PRIMO Magazine nr.1809, pp. 102 -103: http://static.jellejolles.nl/180227StiersPrimoTienerbrein.pdf
  • Straus, H. (2018). Max Verstappen: werk in uitvoering. Bijdrage Jelle Jolles: De Limburger 17 april 2018, http://static.jellejolles.nl/DDL-20180417-04004GO007-1.pdf

2017

  • Boer, A. (2017). 7 tips over omgaan met het tienerbrein! Naar aanleiding van interview met Jelle Jolles op leraar.nl, 13 november 2017: https://www.leraar.nl/news/view/54497462/7-tips-over-omgaan-met-het-tienerbrein
  • Boer, A. (2017). ‘Vmbo en mbo doen leerlingen en studenten tekort’. Naar aanleiding van interview met Jelle Jolles op leraar.nl, 21 november 2017: https://www.leraar.nl/news/view/54633462/%E2%80%98vmbo-en-mbo-doen-leerlingen-en-studenten-tekort%E2%80%99
  • Donk, M. van der en Jolles, J. (2017). Over cognitieve flexibiliteit: een wiki. Een wiki over cognitieve flexibiliteit en de rol van opvoeder/ouder: http://www.jellejolles.nl/over-cognitieve-flexibiliteit-een-wiki/
  • Donk, M. van der en Jolles, J. (2017). Het welbevinden van de brugklasser verdient meer aandacht. Bespreking van onderzoeken naar onderpresteren bij leerlingen en de mogelijke rol van ‘welbevinden’ van de leerling hierin: http://www.jellejolles.nl/welbevinden-brugklasser-verdient-meer-aandacht/
  • Donk, M. van der en Jolles, J. (2017). Over impulscontrole: een wiki. Een wiki over impulscontrole en stoornissen in de impulscontrole: http://www.jellejolles.nl/over-impulscontrole-een-wiki/
  • Donk, M. van der en Jolles, J. (2017). Over empathie: een wiki. Een wiki over empathie, afwijkende ontwikkeling en de rol van opvoeder/ouder: http://www.jellejolles.nl/over-empathie-een-wiki/
  • Donk, M. van der en Jolles, J. (2017). Over zelfregulatie: een wiki. Een wiki over zelfregulatie, de kenmerken per leeftijdsfase, de rol van opvoeder/ouder en wat de omgeving zelf kan doen om de zelfregulatie te verbeteren: http://www.jellejolles.nl/over-zelfregulatie-een-wiki/
  • Donk, M. van der en Jolles, J. (2017). ‘Executieve functies’ belangrijk voor onderwijs. Uitgebreide blog over executieve functies: waarom zijn ze zo belangrijk en wat heeft de leraar aan die kennis: http://www.jellejolles.nl/executieve-functies-belangrijk-onderwijs/ Tevens overgenomen door de website sociale vraagstukken.nl: https://www.socialevraagstukken.nl/leerkracht-doet-ertoe-bij-de-persoonlijke-ontwikkeling-van-kinderen/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). Een teleurstelling op zijn tijd is goed voor de ontwikkeling van kind en tiener. Bespreking van het interview over de essentie van het opdoen van ervaring en kennis door kind en tiener voor hun ontwikkeling en de rol van ouders hierin, door Annemiek Leclaire in NRC: http://www.jellejolles.nl/teleurstelling-goed-voor-ontwikkeling-kind-tiener/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). De tiener in 10 uitgewerkte tips voor onderwijs (en ouders) in decembernummer Vives Magazine. Aanvullende bespreking van het interview over het belang van de omgeving voor de ontplooiing van jongeren, door Brigitte Bloem in Vives Magazine: http://www.jellejolles.nl/de-tiener-in-10-uitgewerkte-tips-voor-onderwijs-en-ouders-in-decembernummer-vives-magazine/
  • Jolles, J. (2017). Column 1: Genen, ervaringen en ontplooiing. Column Jelle Jolles: http://www.jellejolles.nl/column-1-genen-ervaringen-ontplooiing/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). Ontwikkeling van zelfinzicht tiener. Bespreking van een opvoedvraag over het belang van feedback van de ouder voor de ontwikkeling van de tiener, in de rubriek Opgevoed in het NRC door Annemiek Leclaire: http://www.jellejolles.nl/ontwikkeling-van-zelfinzicht-tiener/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). Nieuwsgierigheid is de kern van leren (Context shapes the brain, en wat je als mbo-docent daaraan kunt doen). Bespreking van het interview door Peter Loonen over de invloed van docenten in het beroepsonderwijs op de website van High Impact Teaching: http://www.jellejolles.nl/context-shapes-the-brain-en-als-mbo-docent-daaraan-kunt/  Link naar het interview: http://highimpactteaching.nl/interview-jelle-jolles/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). ‘VU-kabinet’ presenteert eigen toekomstplannen. Bespreking van het interview over oplossingen binnen het VU-schaduwkabinet om de samenleving vooruit te helpen (Rianne Lindhout), specifieker over de bijdrage van Jelle Jolles op het domein onderwijs: http://www.jellejolles.nl/aanbevelingen-nieuwe-minister-onderwijs/Jolles, J. (2017). Column: De leraar als motor van talentontwikkeling, Nationale Onderwijsweek krant, nr 2, najaar 2017, p. 21: http://static.jellejolles.nl/170927TienerbreinOnderwijskrant.pdf
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). Bildung en het belang van brede vorming voor kinderen en tieners. Blog naar aanleiding van een interview in het vakblad VanTwaalfTotAchttien, met een negental suggesties voor onderwijs en opvoeders: http://www.jellejolles.nl/bildung/
  • Jolles, J., Tetering, M. van en Meijer, R. (2017). W&T café: nieuw leermateriaal voor nieuwsgierigheid en denken. Verslag van allereerste bijeenkomst van een W&T café op 29 juni 2017 in De Balie in Amsterdam gewijd aan de toepassing van onderwijsinnovatie materiaal BreinPlein: http://www.jellejolles.nl/nieuw-leermateriaal-voor-nieuwsgierigheid-en-denken-op-wt-cafe/
  • Jolles, J. en Meijer, R. (2017). ‘Tieners: sturen én inspireren!’ TED talk Jelle Jolles beschikbaar. Blog met video van presentatie van Jelle Jolles over het tienerbrein op TEDx Education (Amsterdam) op 31 mei 2017, met verwijzing naar een negental compacte stukken (pfd) over Het tienerbrein: http://www.jellejolles.nl/tieners-sturen-en-inspireren/
  • Leclaire, A. (2017). Gun je kind ook eens een teleurstelling. Curlingouders willen alles leuk maken voor hun kinderen. Die daardoor niet leren hoe ze zichzelf later moeten redden. Bijdrage Jelle Jolles aan artikel in NRC online 15 december 2017: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/15/gun-je-kind-ook-eens-een-teleurstelling-a1584930
  • Leclaire, A. (2017). Voed ik mijn tieners te zelfstandig op?. Bijdrage Jelle Jolles aan rubriek Opgevoed in NRC, 11 november: http://static.jellejolles.nl/171111NRCopvoeden.pdf
  • Lindhout, R. (2017). Het VU-kabinet staat te trappelen. Welke oplossingen heeft het VU-schaduwkabinet om de samenleving vooruit te helpen. Bijdrage Jelle Jolles op het domein onderwijs, 20 oktober 2018:http://vumagazine.nl/vu-kabinet/
  • Loonen, P. (2017). Nieuwsgierigheid is de kern van leren. Interview met hoogleraar Jelle Jolles over de invloed van docenten in het beroepsonderwijs, verschenen op 20 oktober 2017 op de website van High Impact Teaching: https://highimpactteaching.nl/interview-jelle-jolles/
  • Meijer, R. en Jolles, J. (2017). De tiener is ‘werk in uitvoering’. Samenvatting van het interview in Balans Magazine door Anouk van Westerloo over waarom tieners ‘werk in uitvoering’ zijn, de rol van de omgeving en de interesse van scholen in het gedachtegoed van steun, sturing en inspiratie: http://www.jellejolles.nl/tiener-is-werk-uitvoering/
  • Meijer, R. en Jolles, J. (2017), ‘Hoogbegaafde’ kinderen lopen vaak achter. Bespreking van het interview over hoogpresterende kinderen in het magazine Gifted door Marrigje de Bok: http://www.jellejolles.nl/hoogpresterende-kinderen-lopen-vaak-achter-in-fysieke-en-emotioneel-sociale-ontwikkeling/
  • N.N. (2017). Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd bankpas. Bijdrage aan artikel op nos.nl 12 oktober 2017: https://nos.nl/artikel/2197670-kinderen-krijgen-op-steeds-jongere-leeftijd-bankpas.html
  • N.N. (2017). Must read: interview Jelle Jolles over verschillen tussen leerlingen en hoe daarmee om te gaan. In: onderwijsvanmorgen.nl. https://www.onderwijsvanmorgen.nl/must-read-interview-jelle-jolles/
  • Remie, M. (2017). Jongens zijn geen probleem, wél anders. Met een bijdrage van Jelle Jolles aan artikel in de NRC 14 september 2017. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/14/jongens-zijn-geen-probleem-wel-anders-12992740-a1573359
  • Sitalsing, K. (2017). Leerlingen moeten weten dat ze een werk in uitvoering zijn. Neem psychologie op in het curriculum van de middelbare school. Bijdrage Jelle Jolles aan artikel Trouw 8 december 2017. https://www.trouw.nl/samenleving/leerlingen-moeten-leren-dat-ze-een-werk-in-uitvoering-zijn~a5a39833/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Slaap en de executieve functies beïnvloeden studiesucces van hbo’ers. Bespreking van de resultaten van een grootschalige studie naar het verband tussen de eigen inschatting van slaapkwaliteit, de wisselwerking met executieve functies en studiesucces: http://www.jellejolles.nl/slaap-en-de-executieve-functies-beinvloeden-studiesucces-hboers/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Leer de tiener redeneren over de gevolgen van zijn gedrag. Blog over en derde deel in de reeks ‘Leer de tiener redeneren’, gebaseerd op Het tienerbrein: http://www.jellejolles.nl/leer-de-tiener-redeneren-over-de-gevolgen-van-zijn-gedrag/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Leer de tiener redeneren over ‘hoe het hoort’. Blog over en tweede deel in de reeks ‘Leer de tiener kennen’, gebaseerd op Het tienerbrein: http://www.jellejolles.nl/leer-tiener-redeneren-hoe-hoort/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Leer de tiener redeneren en argumenteren. Blog over en eerste deel in de reeks ‘Leer de tiener kennen’, gebaseerd op Het tienerbrein: http://www.jellejolles.nl/leer-de-tiener-redeneren-en-argumenteren/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Geen ‘puber’ maar ‘tiener’. Pleidooi over waarom niet zozeer de term puber, maar juist de termen tiener en adolescent te gebruiken, gebaseerd op hoofdstuk 7 uit Het tienerbrein: http://www.jellejolles.nl/geen-puber-maar-tiener/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Help neuromythen het onderwijs uit! Blog over neuromythen en de gevolgen voor het onderwijs, met een aantal interessante bronverwijzingen: http://www.jellejolles.nl/help-neuromythen-het-onderwijs-uit/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Een verfrissende blik op de kneedbaarheid van het tienerbrein. Bespreking van de recensie van Het tienerbrein door Yvonne Groen in het vaktijdschrift Neuropraxis april 2017: http://www.jellejolles.nl/kneedbaarheid-van-het-tienerbrein/
  • Tuenter, A. en Jolles, J. (2017). Praat met je tiener en daag uit! Blog met antwoord op een vraag uit een artikel van The School of Life (Nnenna Onwuka) over het stimuleren van de tiener, naar aanleiding van de lezing van Jelle Jolles voor TSOL op 17 april 2017: http://www.jellejolles.nl/in-de-tienertijd-groeien-mensen-fysiek-tot-hun-eindlengte/ Link naar het artikel van Onwuka (2017): http://static.jellejolles.nl/170719SchoolOfLifeOnwukaMensenNetTieners.pdf
  • Westerloo, A. Van (2017). ‘In de tienertijd wordt een mens pas echt een sociaal wezen’. Neuropsycholoog Jelle Jolles stelt dat de tienertijd een periode is vol kansen en mogelijkheden. Interview in Balans Magazine, 11 september 2017: http://static.jellejolles.nl/170913WesterloBalansTienerbreinDef.pdf
  • Wilde, B. de (2017). “Waarom moeten we dat leren?”. Interview met Jelle Jolles op Klasse.be, verschenen op 5 oktober 2017: https://www.klasse.be/103277/waarom-leren-tienerbrein-eindtermen/

2016

  • Boogaard, J. (2016) Het tienerbrein: over adolescent tussen biologie en omgeving (Jelle Jolles, 2016). Boekbespreking 24 maart 2017: https://jaapboogaardblog.wordpress.com/2017/02/24/het-tienenbr…over-adolescent-tussen-biologie-en-omgeving-jelle-jolles-2016/
  • Boonstra, H. (2016). Is prof Jolles de synaps tussen neuropsychologie en onderwijs? Blogpost 333. https://henkboonstra.blogspot.nl/2016/12/333-prof-jelle-jolles-de-synaps-tussen.html
  • Boonstra, H. (2016). Stem onderwijs af op ontwikkeling brein. Blogpost 334. https://henkboonstra.blogspot.nl/2016/12/334-prof-jelle-jolles-stem-onderwijs-af.html
  • Bootstra, M. (2016). Het tienerbrein. Blog voor leerkrachten op JSW online (Jeugd in School en Welzijn): http://www.jsw-online.nl/2016/12/06/blog-het-tienerbrein/
  • Dekker, S., en Jolles, J. (2015). Leer het brein kennen. Met neuropsychologische inzichten werken aan het doelgericht gedrag van leerlingen. Uitgebreide versie van het artikel gepubliceerd in vaktijdschrift Bij de Les (2016, 1: pp 34-37). Webpublicatie www.hersenenenleren.nl.
  • Jolles, J. (2016) De tiener, zijn brein en ontplooiing. Webpublicatie naar aanleiding van presentatie op ResearchEd Amsterdam, 30 januari 2016.
  • Jolles, J., Gerven, M. van, en Tetering, M. van. (2016). Steun, sturing en inspiratie vanuit de omgeving prikkelen nieuwsgierigheid kind. Webpublicatie: BreinPlein Op NEMO, website NEMO januari 2016.
  • Jolles, J., Gerven, M. van, en Tetering, M. van. (2016). BreinPlein NEMO, zomer 2015. Webpublicatie: website NEMO januari 2016.
  • Lepeltak, J. (2016). Jelle Jolles over het tienerbrein, onderwijs, ICT en leren. Deel 1. Blog op de website Komenskypost, 9 december 2016: http://komenskypost.nl/?p=1641
  • Lepeltak, J. (2016). Jelle Jolles over het tienerbrein, onderwijs, ICT en leren. Deel 2. Blog op de website Komenskypost, 9 december 2016: http://komenskypost.nl/?p=1650
  • N.N. (2016). ‘Iedere volwassene die op wat voor manier dan ook met tieners te maken heeft, koop dit boek!’. Boekenbijlage.nl: http://www.boekenbijlage.nl/must-iedere-volwassene-tieners-maken/
  • N.N. (2016). Neuropsycholoog Jelle Jolles: “Talent is eigenlijk altijd ‘latent’”. In: TV Sportplezier op 5 december 2016: https://www.tvsportplezier.nl/neuropsycholoog-jelle-jolles-talent-eigenlijk-altijd-latent/
  • N.N. (2016). Nieuw boek met frisse blik op het tienerbrein van VU-Universiteitshoogleraar Jelle Jolles. http://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2016/okt-dec/nieuw-boek…et-tienerbrein-van-vu–universiteitshoogleraar-jelle-jolles.aspx
  • N.N. (2016). Het tienerbrein; interview met Jelle Jolles. In: website Bol.com: https://lees.bol.com/nl/article/jelle-jolles-tienerbrein
  • Reineke, M. (2016). “Vernieuw de wereld, en doe dat via de tieners!”. Hoogleraar Jelle Jolles van ‘Het Tienerbrein’ met opvoedtips over hoe leuk het opvoeden van tieners kan zijn. In: www.nieuws.nl 4 december 2016
  • Roozenbeek, T. (2016). Interview met neuropsycholoog Jelle Jolles over wat iedere kindprofessional zou moeten weten: ‘Stimuleer de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen’. Kindvak Magazine  november/december p 6-7
  • Smeets, R. (2016). Het tienerbrein: wijs door samenwerking en zelfinzicht. Boekbespreking in Mediawijzer: https://www.mediawijzer.net/tienerbrein-wijs-samenwerking-en-zelfinzicht/?platform=hootsuite
  • Woltring, L. (2016). Een belangrijk boek over de ‘normale’ ontwikkeling van adolescenten en hoe hen te motiveren en ondersteunen. Boekbespreking op https://www.laukwoltring.nl
  • Zitvast, H. (2016). ‘Kind niet voor 25e loslaten’, naar aanleiding van Tienerbrein van Jolles. Blog op www.vrouw.nl, 26 november 2016

2015

  • Dekker, S., & Jolles, J. (2016) Leer het brein kennen. Op basis van neuropsychologische inzichten werken aan het doelgericht gedrag van leerlingen. Rapport van 21 juli 2015 is in verkorte vorm gepubliceerd in het artikel in Bij de les (2016 nr 1, pp 34-37) en vervolgens gepubliceerd als webpublicatie op www.jellejolles.nl .
  • Jolles, J. (2015). Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd? Didactief Online, webartikel 31 aug 2015: http://didactiefonline.nl/41-nieuws/12481-onderwijs-hersenen-en-cognitie-de-kloof-overbrugd. En http://files.jellejolles.nl/150831JollesDidactiefOnlineDf.pdf nieuw
  • Jolles, J. (2015). Over creativiteit, denken en handelen. Voorwoord bij Het Ideeëntoestel (D. Van der Kooij en A. Wassink) ISBN 978-94-631-8987-3, uitgeverij Leuker.nu, pp vii – ix, ISBN 978-94-631-8987-3. Ook gepubliceerd als Webartikel 21-9-2015, www.jellejolles.nl
  • Keizer J., en Jolles, J. (2015). Hoe kun je technologie inzetten om je studieresultaten te verbeteren? Elf handige apps voor de student van vandaag. Weblog op www.jellejolles.nl, 11 aug 2015.
  • Kooij, D. van der (2015) Creatief denken in het onderwijs (over het onderzoek van Annemarie Trouw, Sanne Dekker en Jelle Jolles). http://creatiefdenkeninonderwijs.nl/algemeen/laat-kinderen-groeien-door-nieuwsgierigheid/

2014

  • Brugman, A, (2014). Prikkel de nieuwsgierigheid van de basisschool leerling. In: weblog www.hersenenenleren.nl 28 jan 2014.
  • Jolles, J. (2014). Brein én omgeving  bepalen de ontplooiing. Weblog 17 nov 2014, gepubliceerd op www.jellejolles.nl. De weblog is gebaseerd op het hoofdstuk ‘Voor sommige scholieren staan de stoplichten van de ontplooiing op groen’ uit het boek ‘Dit wil je weten’ van Maven Publishing (ISBN 9789491845352), pp 23-25.

2013

  • Hogendoorn, T. (2013). Van Laissez-Faire naar ‘leren leren’. Over zelfgestuurd leren in het MBO. Canon van het beroepsonderwijs. Expertisecentrum Beroepsonderwijs. April 2013, http://www.canonberoepsonderwijs.nl/2_1307_Zelfgestuurd_leren.aspx
  • Hoogeveen, T (2013). Onderwijs mist aansluiting op kinderbrein. Hersenontwikkelng baat bij steun, sturing en inspiratie. In: Prima onderwijs, EDG media mei 2013.  http://primaonderwijs.nl/
  • Linthorst, O (2013). Lage cijfers voorspellen weinig. In: website Hogeschool Rotterdam, april 2013.
  • Redactie Plus Online (2013). Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (n.a.v. visies JJ), 18 september. 18 sept 2013.
  • Redactie Nationale Zorggids (2013). Cognitieve ontwikkeling hersenen nog volop aan de gang begin tienerjaren (Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). 19 sept 2013.
  • Redactie Nu.nl. Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). 18 sept 2013.
  • Redactie Site Algemeen Dagblad. Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (n.a.v. Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). 18 sept 2013
  • Redactie GezondheidsNet. Hersenontwikkeling meisjes loopt voor op jongens (Artikel n.a.v. persbericht Brein verwerkt informatie steeds efficiënter tijdens adolescentie, en meisjes verwerken sneller dan jongens, JJ). 18 sept 2013.

2012 en eerder

2012

  • Internet, Spitsnieuws.nl (2012; W12-1). “Brugpieper bang voor goede cijfers.”
    http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/04/brugpieper-bang-voor-goede-cijfers,13 april.
  • Internet, De Telegraaf.nl (2012; W12-2). “Brugklassers bang om uit te blinken.” http://www.telegraaf.nl/binnenland/11905726/__Brugklassers_bang_om_uit_te_blinken__.html, 13 april
  • Internet, AD.nl (2012; W12-3). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” http://www.ad.nl/ad/nl/1012/2012/article/print/detail/3240311/Een-derde-van-de-jongeren-durft-niet-uit-te-blinken-op-school.dhtml
  • Internet, Parool.nl (13 april 2012). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” http://www.parool.nl/parool/nl/224/2012/article/print/detail/32403…n-derde-van-de-jongeren-durft-niet-uit-te-blinken-op-school.dhtml/
  • Internet, Trouw.nl (2012; W12-4). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.”       http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/2012/article/print/detail/3240311/Een-derde-van-de-jongeren-durft-niet-uit-te-blinken-op-school.dhtml, 13 april
  • Internet, Volkskrant.nl. (2012; W12-5). “Een derde van de jongeren durft niet uit te blinken op school.” http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3240311/2012/04/13/Een-derde-van-de-jongeren-durft-niet-uit-te-blinken-op-school.dhtml, 13 april
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 1. Nieuwsgierigheid is essentieel voor talentontwikkeling. KNVB website afdeling Regionale Jeugdopleidingen (RJO’s), geplaatst op 4 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 2. Hersenen zijn pas op latere leeftijd volgroeid dan gedacht. KNVB website afdeling Regionale Jeugdopleidingen (RJO’s), geplaatst op 11 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 3. Een langzaam groeiende boom kan uiteindelijk de hoogste boom worden. KNVB website afdeling Regionale Jeugdopleidingen (RJO’s), geplaatst op 18 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 4. De coach moet oog hebben voor de determinanten. KNVB website afdeling Regionale Jeugdopleidingen (RJO’s), geplaatst op 20 dec 2012.
  • Jolles, J. (2012). Jeugd en verbreinen 5. Een stimulerende omgeving is de sleutel om talent optimaal te ontwikkelen. KNVB website afdeling Regionale Jeugdopleidingen (RJO’s), geplaatst op 10 jan 2013.
  • N.N. (2011; W12-6). Interview ’Onze hoogleraren’: Jelle Jolles. www.psynip.nl 6 april 2011.
  • Platform Betatechniek (2012; K12-4). Excellentie in het onderwijs. Een film gemaakt in opdracht van Platform Betatechniek door R. Schroeder en Bureau Stetz, met een bijdrage van Jelle Jolles. http://www.stetz.nl/#/pages/2/blocks/472/

2011

  • Broeke, ten, A. (2011 ; W11-5). Interview met prof. Dr. Jelle Jolles, Hoogleraar Hersenen, Gedrag & Educatie. ‘Een traag groeiende boom kan toch nog de hoogste worden.’ Conferentiekrant Hersenen en Jeugdcriminaliteit, pp. 3-4, 6 december.
  • Dongen, van J. (2011; W11-1). Bij welk nummer krijg jij kippenvel? Muziek wakkert overlevingsinstinct aan. NRC Next. Retrieved from http://www.nrcnext.nl, 8 april
  • Willem Wever. (2011 ; W11-2). Webcomment Wie zijn slimmer : de meisjes of de jongens ? Retrieved from : http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/wie-zijn-slimmer-de-meisjes-de-jongens, april
  • Hulspas, M. (2011; W11-3). Het probleem jongen. De Pers. Retrieved from: http://www.depers.nl/wetenschap/591051/Het-probleem-jongen.html, 23 augustus
  • Jaspers. J. (2011 ; W11-4). En toch draait het om opvoeding. Sekseverschil in ruimtelijk inzicht deels cultuurgebonden. Noorderlicht. Retrieved from: http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2011/augustus/En-toch-draait-het-om-opvoeding.html, 30 augustus
  • Maassen, M. (2011; W11-7). Durven jouw leerlingen uit te blinken? Interview Jelle Jolles. Nieuwsbrief Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) 7 juli 2011.
  • Oosterveen, S. (2011; W11-6). Is de benadering van je kind anders bij een juf dan bij een meester? Interview voor de website van zwijsenouder.nl. www.zwijsenouders.nl/jufmees
  • Roos, L. (2011; W11-8). Tijgermoeder beter dan knuffelmama? In: Kekmama, www.kekmama.nl

2010

  • Boer, S. (2010; W10-4). De werking van het brein. Masterclass door Jelle Jolles ter gelegenheid van conferentie Scholen voor morgen. Spant, Bussum 8 oktober 2010, www.schoolaanzet.nl
  • Jolles, J. (2010; W10-1). Waarom jongeren steun, sturing en inspiratie nodig hebben tot ver na hun 20e jaar. Webcomment 100210 en 100301, gepubliceerd op website Hersenen en leren
  • Jolles, J. (2010; W10-2). De lerende student: over het brein, steun, sturing & inspiratie: Jaarcongres HBO raad. Webcomment 100422, gepubliceerd op website Hersenen en leren
  • Laman, K. (2010; W10-3). Het is een kwestie van goede wetenschappers laten samenwerken. In gesprek met Jelle Jolles. Intranet Faculteit Psychologie en Pedagogiek 14 oktober 2010.

2007

  • Jolles, J. (2007; W07-1). Bouwen aan het brein: over talenten en creativiteit in relatie tot hersen- en cognitieve ontwikkeling. Deze ‘Webcomment 70320’ is gebaseerd op een voordracht gehouden op het congres ‘Begaafd in Talent’, georganiseerd door CPS, Eindhoven.
  • Jolles, J. (2007; W07-2). Brain, learning & education’ and the development of a large program for research and implementation in the Netherlands. This summary has been written on request of the CERI board for inclusion in the Phase II report of the CERI project on ‘Learning sciences and the brain’. Webcomment 70518.
  • Jolles, J., de Groot, R., van Benthem, J., Dekkers, H., de Glopper, C., Uijlings, H. & Wolff-Albers, A. (2007; W07-3). Learning to know the brain. Towards development of the ‘Brain, learning and education’ theme on the crossroad of the neurosciences, cognitive sciences and educational sciences: results of an invitational conference organized by the Dutch Science Council (NWO) on february 5th, 2004:  A summary. Webcomment 70519.
  • Jolles, J. (2007; W07-4). Brein, leren en inspiratie. Vrijdag 21 december 2007/Jelle Jolles. Webcomment 71221.

2006

  • Jolles, J. en A. van Bruggen. (2006; W;06-1). Platformbijeenkomst Brein & Leren 2 juni 2006, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
  • Jolles, J. (2006; W06-2). Beter onderwijs door meer kennis over leren en de hersenen. Webcomment 60317.
  • Jolles, J. (2006; W06-3). Waarom de tijd rijp is voor het slaan van bruggen tussen hersen- en cognitieve wetenschap en de onderwijspraktijk. Over kennis en inzichten over ‘Brein en Leren’ die relevant kunnen zijn voor onderwijs-innovatie. Webcomment 60528.
  • Jolles, J. (2006; W06-4). Over ‘brein en leren’ in relatie tot onderwijsontwikkeling. Webcomment 60613.
  • Jolles, J. (2006; W06-5). Over de mogelijke  relatie tussen ‘het stimuleren van algemene ontwikkeling’ in PO en VO en het latere beroepsleven. Webcomment 60714, 60906.
  • Jolles, J. En Servan-Schreiber, E. (2006; W05-2). Interview met Jelle Jolles. Het lerende brein. Over laaghangend fruit en toepassingen in de onderwijspraktijk. Webcomment 50600

2005

  • Jolles, J. (2005; W05-1) Waar houdt dat onderzoek naar ‘Hersenen en Leren’ zich nou eigenlijk mee bezig? Webcomment 51214.
  • Servan-Schreiber, E. (2006; W05-2). Interview met Jelle Jolles. Het lerende brein. Over laaghangend fruit en toepassingen in de onderwijspraktijk. Webcomment 50600

2004

  • Jolles, J. (2004; W04-1). Cognitive performance and learning, related to motivation, psychosocial & emotional factors: Position paper for the conference on Emotion, Learning and Education. It has been made for an OESO-CERI sponsored workshop on Emotion, learning and Education in Copenhagen, november 2004. Webcomment 41108

2003

  • Bos, W. (2003; N03-1). Oudere mannen. Financieel Dagblad.
  • Mols, B. en Jolles, J. (2003; W03-1). It’s all in the brain. Een beroep leren dat doe je zelf.
  • Mols, B. en Jolles, J. (2003). Over ‘brein en leren’ in relatie tot onderwijsontwikkeling. Webcomment 30421.