Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Update websites

Update websites In de maanden juli, augustus en september wordt deze site verbouwd. Op deze site vindt u actuele stukken over Het tienerbrein, BreinPlein en Hersenen en leren. Voor een archief van oudere stukken over deze onderwerpen kijkt u op www.tienerbrein.nl en www.hersenenenleren.nl .

Lees meer
Omslag rapport Neuromythen in het mbo

Help neuromythen het onderwijs uit!

Neuromythen zijn overal: tachtig procent van de docenten op onze basisscholen en middelbare scholen gelooft bijvoorbeeld in leerstijlen, en op het MBO is dit niet anders. In Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten blijken neuromythen nu ook net zo hardnekkig als in Nederland. Deze misvattingen zijn gevaarlijk voor het onderwijs: baten ze niet, dan schaden…

Lees meer

Een verfrissende blik op de kneedbaarheid van het tienerbrein

In het vaktijdschrift Neuropraxis van maart 2017 bespreekt Yvonne Groen (universitair hoofddocent psychologie) mijn boek ‘Het tienerbrein’. Haar bespreking is helder, overzichtelijk en leesbaar voor leek en expert. Ik ben blij met haar positieve beoordeling van het boek, juist omdat zij deze heeft geschreven met de kritische blik van een expert. “In duidelijke taal, rijk…

Lees meer

‘Is ons onderwijssysteem ‘Het tienerbrein’-proof?’

Aanvankelijk was hij sceptisch over mijn boek ‘Het tienerbrein’. Weer zo’n neuropsycholoog die vanachter zijn bureau schrijft over opvoeden en onderwijs, dacht Jaap Boogaard, docent en afdelingsleider op het Driestar College in Gouda. Vierhonderd bladzijdes verder heeft hij zijn mening naar eigen zeggen ‘enigszins beschaamd’ bijgesteld. Ik ben erg blij met de gedegen en energieke…

Lees meer