Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Nieuwsbrief #3

Ontwikkeling van het denken en meer in nieuwsbrief #3 Nieuwsbrief #3 is verschenen: over kind en tiener en de ontwikkeling van het denken, van woordenschat en rekenen, en over de vraag of de ontwikkeling van de aandacht ook afhangt van hoeveel ‘groen’ er is in je woonomgeving. Lees meer. De nieuwsbrief wekelijks als eerste in…

Lees meer

Ontwikkeling van zelfinzicht tiener

Ontwikkeling van zelfinzicht tiener In de opvoedrubriek van het NRC wordt regelmatig antwoord gegeven op vragen van ouders, vanuit de kennis en inzichten uit de neuropsychologie. Deze week wordt uitgelegd waarom feedback van een ouder zo ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling van de tiener. Hoeveel vrijheid je een tiener geeft, hangt van veel factoren…

Lees meer

Onze nieuwsbrief #2 is uit

Onze nieuwsbrief #2 is uit Zeven nieuwe berichten in de vorm van een ‘mini-blog’ staan in de newsfeed van deze week. Abonneren kan via deze link. Zie Nieuwsbrief #2.

Lees meer

Nieuwsbrief ‘Brein, leren en educatie’

Hersenen zijn hot. Onderwijs is hot. Ontplooiing van onze kinderen en tieners is hot. En dat laatste is terecht. Hoe is de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek en educatiepraktijk het best te versterken? De afgelopen jaren breng ik via mijn websites en via twitter kennis en inzichten over, die ik zelf lees in vakbladen en in…

Lees meer

“Context shapes the brain” en wat je als mbo-docent daaraan kunt doen

Leraren en ouders zijn essentieel voor ontwikkeling en ontplooiing. Zij geven inspiratie en de docent kan directe steun en sturing bieden aan leerling of student. Zijn daarvoor nog handvatten te bieden vanuit de toegepaste neuropsychologie? Presentaties. In twee presentaties voor het mbo op 23 november ga ik daarop in. In de ochtend geef ik een…

Lees meer