Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Leerlinge wint KNAW Onderwijsprijs 2018 met onderwerp ‘Jongensprobleem’

Ook leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn geïnteresseerd in de mogelijke verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes. Lucia Otten van het St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam koos dit als onderwerp voor haar profielwerkstuk. Zij was geïnteresseerd in de vraag waarom jongens minder goed presteren en langer doen over hun studie dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Dat…

Lees meer

Onderwijs: bied meer begeleiding, uitleg en aandacht aan jongens en aan kinderen van laag opgeleide ouders

Jongens en meisjes in de leeftijd van 8 – 12 jaar verschillen in leerprestaties, zo blijkt uit onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers in Psychology dat afgelopen week is verschenen. En dit geldt, onafhankelijk van de sekse, tevens voor kinderen van ouders met een lage opleiding. In een artikel in de Trouw (door Gerrit-Jan KleinJan)…

Lees meer
Afb meisje en jongen

Meisjes van 8-12 jaar zijn beter dan jongens in het leren en onthouden van plaatjes (… en ook het opleidingsniveau van de ouders speelt een rol)

Door: Jelle Jolles, Marleen van Tetering en Rachelle Meijer Vrije Universiteit Amsterdam, j.jolles@vu.nl Meisjes en jongens van 8-12 jaar verschillen in de vaardigheid van het leren. Meisjes zijn daarin gemiddeld beter, aldus een groot onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam dat is gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Psychology. Ook de opleiding van de ouders…

Lees meer
Jongen meisje

Verschillen tussen jongens en meisjes worden bepaald door omgeving EN hersenrijping

Er woedt al jaren een fel debat over de vraag óf er cognitieve verschillen zijn tussen jongens en meisjes, en waar die aan te wijten zijn. Intussen weten we dat die verschillen er inderdaad zijn, en dat culturele en sociale factoren daarvoor bepalend zijn, maar ook de biologie. We kunnen het functioneren en cognitief presteren…

Lees meer
Kind lezen ontwikkeling

‘Lol in Lezen’ verbetert hersenfuncties en helpt ontplooien

Waarom het brein van lezen houdt In een eerder verschenen blog gaf ik 10 redenen waarom lezen super belangrijk is. En uit onderzoeken in het rapport van het SCP (januari 2018), blijkt dat Nederlanders toch nog steeds veel van papier lezen ondanks de sterk toegenomen digitalisering. Voor het boekenkatern van De Volkskrant was het een…

Lees meer
Tiener

De emancipatie van de tiener: cruciaal voor verdere leven

Een kernbevinding uit de wetenschap is dat de omgeving essentieel is voor een goede hersenrijping. Nieuwe ervaringen zorgen ervoor dat hersennetwerken zich vormen en weer worden omgelegd als dat nodig is. Zintuiglijke en emotionele ervaringen, dingen die je leuk vindt of juist niet, gebeurtenissen in je vriendennetwerk; het is allemaal input voor de hersenen. Die…

Lees meer

‘Het tienerbrein in de praktijk’: verslag symposium 15 juni

Op vrijdag 15 juni organiseerde ik met mijn team een drukbezocht landelijk symposium rond het thema ‘Het tienerbrein in de praktijk. Over leren, brein en ontplooiing’. Uit heel Nederland en Vlaanderen waren professionals uit het opvoed- en onderwijsveld afgereisd voor een veelzijdig programma met als rode draad ‘de totale tiener’. Aan de orde kwamen belangrijke…

Lees meer
Afbeelding tiener op brug

Tieners-in–ontplooiing: sla de brug tussen wetenschap en onderwijspraktijk

Naar aanleiding van het goedbezochte symposium en oratie op 15 juni, volgt hierbij een verdiepingsslag van de inhoud van die dag. In een mooi artikel op PrimaOnderwijs.nl heeft Brigitte Bloem enkele kernstatements van die dag kort samengevat. Het volledige artikel is hier te lezen. Hieronder volgt een stukje uit het artikel: een wake-up call.  …

Lees meer
Afbeelding tiener vlinder

Adolescent is nog ‘vlinder in opleiding’

Eén van de stellingen die ik tijdens de publiekslezing op 15 juni verdedigde is dat de dialoog tussen wetenschappers en praktijkprofessionals sterk moet worden bevorderd. En dat kan ook gemakkelijk. Wat daarvoor nodig is, is dat iedereen in de omgeving van de adolescent anders gaat denken over de adolescent. Dus de publieke opinie, ouders, leraren,…

Lees meer
©MarleenVanTetering

Hoe goed je bent op school hangt samen met je zelfregulatie. En met de opleiding van je ouders … én of je een jongen of een meisje bent

Marleen van Tetering onderzocht voor haar promotieonderzoek duizenden kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar. Zij promoveert op 8 juni 2018 aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Prof. Jelle Jolles (VU) is haar promotor, prof. Renate de Groot (OU) haar copromotor. Aan het eind van de basisschool zijn er grote verschillen in de schoolprestaties van…

Lees meer