Je bent hier:

Blog

Hier vindt u het laatste nieuws op het gebied van neuropsychologie. Het belangrijkste doel dat Jelle Jolles voor ogen heeft is de samenleving, en dan met name de gezondheidszorg en het onderwijs, laten profiteren van de grote inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over ons brein, over de hersenen en hersenfuncties, en over de neuropsychologische vaardigheden in relatie tot de omgeving.

De tiener en zijn brein: wat kan het onderwijs daarmee?

Inzichten uit de neuropsychologie hebben potentie voor toepassing in het onderwijs – mede omdat veel leerkrachten geïnteresseerd zijn geraakt in het brein en openstaan voor wetenschappelijke kennis. Dat blijkt het uit het proefschrift van Sanne Dekker die op 1 november 2014 op dit onderwerp is gepromoveerd binnen het Centrum Brein & Leren (Instituut LEARN!) en de…

Lees meer

Onderpresteren bij de brugklasser kan te maken hebben met welbevinden

In het artikel ‘Ik voel me niet zo lekker’ wordt een grootschalig onderzoek beschreven dat is uitgevoerd bij brugklassers. Leerlingen die ‘niet lekker in hun vel zitten’ blijken een veel grotere kans te hebben op onderpresteren. Veel jonge tieners worstelen met de biologische en psychologische veranderingen die horen bij de puberteit. Hun ‘executieve functies’ zijn…

Lees meer

Leesplezier op school door ‘verbeelden’ van teksten

Afgelopen maandag 23 september hebben Centrum Brein & Leren en scholengroep Tabijn een  samenwerkingsovereenkomst gesloten. De komende drie jaar zullen de 25 Tabijnscholen onderdeel vormen van een academische onderzoekswerkplaats waarin het Centrum Brein & Leren zich wil inzetten om kinderen sneller en beter te leren lezen en rekenen én hun leerplezier te vergroten. Hiermee hopen…

Lees meer

Scholengroep Tabijn gaat drie jaar samenwerken met Centrum Brein & Leren

Door toepassing van nieuwe wetenschappelijke inzichten willen het Centrum Brein & Leren en scholengroep Tabijn een kwaliteitsimpuls geven aan het basisonderwijs. Ze hebben een driejarige overeenkomst gesloten voor het samen uitvoeren van praktijkgericht onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Daarbij passen ze nieuwe wetenschappelijke inzichten toe over de ontplooiing van kinderen en de rol die biologische, psychosociale…

Lees meer

Onderwijsinnovatie Tabijn via de Academische werkplaats Brein & Leren

De scholengroep Tabijn en het Centrum Brein & Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben een driejarige overeenkomst gesloten voor het samen uitvoeren van praktijkgericht onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Met hun samenwerking willen Tabijn en het Centrum Brein & Leren een kwaliteitsimpuls geven aan onderwijsinnovaties in het basisonderwijs. Daarbij passen ze nieuwe wetenschappelijke inzichten…

Lees meer

Tienerjongens en -meisjes verschillen in snelheid van informatieverwerking

(Jelle Jolles, 30 augustus 2013). Hoe zit het met de cognitieve ontwikkeling van de jonge tiener? Is er nog ‘groei’ in de snelheid en efficiëntie waarmee hij of zij informatie verwerkt? Voor het presteren op school en voor het leren is die informatieverwerking erg belangrijk. Als je snel verbanden kunt leggen, en als je ‘aan…

Lees meer