Je bent hier:

Blog

Hier vindt u het laatste nieuws op het gebied van neuropsychologie. Het belangrijkste doel dat Jelle Jolles voor ogen heeft is de samenleving, en dan met name de gezondheidszorg en het onderwijs, laten profiteren van de grote inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over ons brein, over de hersenen en hersenfuncties, en over de neuropsychologische vaardigheden in relatie tot de omgeving.

Interesse in de lessenserie ‘Leer het brein kennen’

(Jelle Jolles en Sanne Dekker naar aanleiding van het artikel van Bart Vuijk, Noord-Hollands Dagblad digitale editie 5 november 2014). Waarom vinden veel kinderen het moeilijk om iets te plannen? Waarom zijn jongens wat impulsiever dan meisjes? Dat ligt aan de rijping van je brein. Het brein verandert door ervaringen, het is te trainen. Zowel…

Lees meer

Sekseverschillen in rekenvaardigheden; feit of fictie

Zijn er nou wel of geen sekseverschillen in rekenvaardigheden? En zijn jongens ‘gewoon’ beter in wiskunde, of zijn het psychologische of sociale factoren die zorgen dat jongens en meisjes – gemiddeld – verschillen in prestatie. Voor Volgens Bartjens bogen Rosa Martens, Petra Hurks en Jelle Jolles zich over deze vraag. Eerder onderzoek suggeert dat sekseverschillen in…

Lees meer

Onderpresterende brugklasser zit slechter in het vel: vooral bij meisjes zorgelijk

Onderpresterende leerlingen zitten minder goed in hun vel dan leerlingen die presteren naar vermogen. En onderpresterende meisjes zitten veel minder goed in hun vel dan onderpresterende jongens. Dit blijkt uit ons onderzoek onder ongeveer 2.200 brugklasleerlingen dat deze week is gepubliceerd in het tijdschrift Van-12-tot-18 (klik voor een pdf). De uitkomsten van ons onderzoek zijn…

Lees meer

Nobelprijs voor hersenonderzoek naar ruimtelijke oriëntatie

De Nobelprijs Geneeskunde – Fysiologie 2014 zal worden uitgereikt aan drie hersenonderzoekers. Hun onderzoek heeft betrekking op ruimtelijke oriëntatie. Het is baanbrekend omdat het toont hoe netwerken van gespecialiseerde hersencellen samenwerken en daardoor ons hoger cognitieve functioneren mogelijk maken. Baanbrekend ook omdat het inzicht gaat geven in andere cognitieve processen zoals denken, geheugen en planning. De ruimtelijke oriëntatie stelt ons…

Lees meer

De belangrijkste taak van het onderwijs is …

Minister Asscher hield kort geleden een toespraak over de gevolgen van de robotisering van de samenleving. Hij noemde in dit verband ook het onderwijs. “Niet alleen schoonmakers en vakkenvullers kunnen binnenkort worden vervangen door robots maar ook vertalers. Ook leraren kunnen goeddeels plaatsmaken voor robots denkt Asscher”. Dit citaat komt uit de column van Aleid Truijens in de Volkskrant…

Lees meer

Vóórkomen en voorkómen van neuromythen in het onderwijs

(Jelle Jolles en Sanne Dekker, 22 september 2014). De samenleving heeft recentelijk veel interesse gekregen in onze hersenen en vooral in de relatie met leren, ontwikkeling en ontplooiing. Leerkrachten en schoolleiders zijn geïnspireerd door de nieuwe wetenschappelijke inzichten en zoeken naar mogelijkheden om hersen-kennis toe te passen in de klas. Mooi, deze aandacht voor toepassingen op het gebied…

Lees meer