Je bent hier:

Blog

Hier vindt u het laatste nieuws op het gebied van neuropsychologie. Het belangrijkste doel dat Jelle Jolles voor ogen heeft is de samenleving, en dan met name de gezondheidszorg en het onderwijs, laten profiteren van de grote inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over ons brein, over de hersenen en hersenfuncties, en over de neuropsychologische vaardigheden in relatie tot de omgeving.

De tiener, studiesucces en jongens-meisjes verschillen

In het aprilnummer van vakblad Profiel verscheen mijn artikel over de neuropsychologische ontwikkeling van adolescenten in relatie tot studiesucces en de verschillen hierbij tussen jongens en meisjes. Het artikel is toegespitst op de situatie van de mbo-student maar is ook relevant voor havo en vwo. Mijns inziens moet er tweedestrooms onderwijs worden ontwikkeld dat de…

Lees meer

Vandaag is onze webpagina ‘Kernpublicaties’ online gegaan! Op deze webpagina kunt u belangrijke vakpublicaties, lezingen/video’s en artikelen in publieke media (kranten, tijdschriften) van de afgelopen jaren raadplegen.  De pagina is gemaakt om snel mijn kernartikelen te kunnen zien – en eventueel te downloaden – op het groeiende domein van ‘Ontplooiing, brein, leren & educatie’. Daarnaast hebben…

Lees meer

De tiener, het brein en ontplooiing

ResearchEd is een ‘grassroots’ beweging, opgezet voor en door docenten. Doel is om de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te verbeteren en pseudowetenschap tegen te gaan. ResearchEd is wereldwijd meerdere malen georganiseerd, o.a. in Londen, Sydney en New York. Op 30 januari werd het voor het eerst georganiseerd in Amsterdam. Voor nadere info: zie http://www.researched.eu. Op…

Lees meer

In het januarinummer van het tijdschrift ‘Van Twaalf tot Achttien’ verschenen twee stukjes van mijn hand. Het stukje ‘Een traaggroeiende boom kan ook de hoogste worden’ gaat in op de achtergronden van die uitspraak. Het stukje was overigens op 1 januari verschenen in de Bildungskalender. In het stukje ‘My teacher thought that I was smarter than I was.…

Lees meer

Nieuwsgierigheid moet bij leerlingen brandend worden gehouden

Waarom is het belangrijk om nieuwsgierigheid bij kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs brandend te houden? Veel onderwijsvernieuwers pleiten voor het ‘aanwakkeren’ van nieuwsgierigheid bij kinderen, maar jonge kinderen hebben nieuwsgierigheid van nature in overvloed. Nieuwsgierigheid is nodig om prikkels uit de omgeving op te nemen. Voor het brandend houden van die nieuwsgierigheid is…

Lees meer

Over onderwijs, brein en leren (en ons kind in de wereld van straks)

Op uitnodiging van de cabaretier Freek de Jonge gaf ik op 16 oktober een publiekscollege over onderwijs en ontplooiing in een neuropsychologisch perspectief. Freek is voor het jaar 2015-2016 als Honorary Fellow aangesteld bij de Universiteit van Amsterdam. Hij kreeg van de UvA hiermee de gelegenheid om een serie bijeenkomsten te organiseren waarin diverse maatschappelijke topics…

Lees meer

Waarom inspiratie uit de omgeving nodig is voor ontplooiing van de tiener (en diens brein)

Op maandagavond heb ik een keynote gegeven over de adolescent en zijn ontplooiing. Dit was voor de thema avond van OSR Lek & Linge in Culemborg (klik hier voor meer informatie over de thema avond). Voor mij was het inspirerend om met 200 ouders in de zaal uit te wisselen over de nieuwe inzichten uit de neuropsychologische wetenschap…

Lees meer