Je bent hier:

Blogposts Jelle

In deze rubriek publiceer ik berichten met een ‘nieuws- of kenniswaarde’ over leren, brein en ontplooiing en die betrekking hebben op onderwijs en opvoeding. De blogposts zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, maar weerspiegelen tegelijkertijd mijn visie op de betekenis ervan voor de praktijk. Ze worden hieronder chronologisch weergegeven, maar staan ook overzichtelijk per jaar vermeld op de pagina ‘Blogarchief en Wetenschappelijke Webpublicaties’. Daar staan ook eerder gepubliceerde columns en artikelen, weblogs en andere bijdragen in de sociale media. Het gaat bijvoorbeeld om bijdragen aan stukjes over opvoeden of onderwijs in Trouw of NRC, of blogposts over Lezen of over Executieve Functies. Daarnaast kunt u ook kiezen voor specifieke ‘categorieën’ of gebruikmaken van de ‘zoekfunctie’, beide opties ziet u rechts in beeld (onderaan op mobiel).

Een gebruiksaanwijzing voor de totale tiener

Waarom doen tieners soms van die onverantwoorde dingen, waarom wint leuk het altijd van nuttig? En waarom kunnen ze niet plannen? De antwoorden op deze vragen en meer geef ik in een interview met Maaike Bezemer in de Trouw van 25 november 2016. Maaike Bezemer. Een gebruiksaanwijzing voor de totale tiener. Trouw. 25 november 2016. Klik hier…

Lees meer

Tieners die grenzen durven te overschrijden zijn de vernieuwers van morgen

De HUMO publiceerde een pracht interview over mijn boek Het Tienerbrein. Over schoolcijfers en intelligentie. Over jongens meisjes verschillen en waarom ondernemingszin gestimuleerd moet worden. Ook bij meisjes. En over ervaringen opdoen en de enorm belangrijke rol van ouders en leraren als ‘motor van de ontplooiing’.   Stefanie de Jonge. Zo werkt het tienerbrein. Tieners…

Lees meer

Publiekslezing & boekpresentatie Het Tienerbrein – Jelle Jolles 25 november 2016 Pakhuis de Zwijger

Je zoon van vijftien is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen? En waarom vindt hij Pokémon GO belangrijker dan planning en huiswerk? Hij neemt soms zulke onverantwoorde risico’s. Deze avond staat geheel in het teken van Het tienerbrein – Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Neuropsycholoog en auteur…

Lees meer

Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd

De hersenen zijn ‘in’ en het maatschappelijk veld is enthousiast over mogelijke toepassingen uit onderzoek op het gebied van hersenen, leren & cognitie. Maar wat heeft het wetenschappelijk onderzoek eigenlijk opgeleverd? En heeft het onderwijs nu wel of geen baat bij kennis over hersenen? Het vaktijdschrift ‘Van twaalf tot achttien (VTTA)’ van oktober is gewijd…

Lees meer

“Kind, tiener, brein & ontplooiing”:  een TEDx publiekscollege

Op uitnodiging van gemeente Amsterdam heb ik op 15 juni een TEDx publiekscollege gehouden over het kind, tiener, brein en ontplooiing. Het publiekscollege is georganiseerd door de sector Onderwijs, Jeugd en Zorg van de gemeente Amsterdam in het kader van het project Samen DOEN. In dit college ben ik ingegaan op de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen…

Lees meer