Je bent hier:

Blog

Hier vindt u het laatste nieuws op het gebied van neuropsychologie. Het belangrijkste doel dat Jelle Jolles voor ogen heeft is de samenleving, en dan met name de gezondheidszorg en het onderwijs, laten profiteren van de grote inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over ons brein, over de hersenen en hersenfuncties, en over de neuropsychologische vaardigheden in relatie tot de omgeving.

Afb kinderen lezen

Cito-scores van 8-12 jarigen hangen samen met hun zelfregulatie

Door: Jelle Jolles, Marleen van Tetering en Rachelle Meijer Vrije Universiteit Amsterdam, j.jolles@vu.nl Dat een leerling zich kan concentreren in de klas, huiswerk kan organiseren en impulsief gedrag kan reguleren zijn belangrijke voorwaarden voor goede schoolprestaties op 8-12-jarige leeftijd. Dat blijkt uit een groot onderzoek van het Centrum Brein & Leren van de Vrije Universiteit…

Lees meer
Afb tiener onderwijs

Tieners en gepersonaliseerd leren: kan het tienerbrein dat al aan?

Door: Jelle Jolles en Rachelle Meijer   Veel tieners zijn (nog) niet in staat tot zelfstandig leergedrag in gepersonaliseerde leersituaties, omdat zij – net als hun tienerbrein – nog in ontwikkeling zijn. Dit heeft onder meer te maken met de ontwikkeling van zelfregulatie. Deze vaardigheid wordt verworven in de kindertijd en jeugd op grond van…

Lees meer
Afb cijfers

Hoe een filosoof naar onze wiskundige kennis kijkt

Onlangs verscheen in De Volkskrant een leuk stuk over de jonge filosoof Stefan Buijsman en zijn nieuwe boek ‘Plussen en minnen’ dat uitkomt bij de Bezige Bij. ‘Waarom kunnen baby’s wel tot drie tellen maar niet tot vier?’. En ‘hoe werkt de wiskunde achter Google en het spoorboekje?’. En ook de belangrijke vraag ‘Waarom moet…

Lees meer

Font of all knowledge? Researchers develop typeface they say can boost memory

The Guardian komt met een interessant stuk over een nieuw lettertype dat is ontwikkeld als een steun voor het onthouden en herinneren. Handig voor studerenden en voor ouderen die het gevoel hebben dat het met het geheugen niet zo goed meer zit. Het ontwikkelteam maakt gebruik van inzichten uit de cognitieve psychologie, van design theorie…

Lees meer
Afb artikel NRC

Vier nieuwe lessen voor goed onderwijs

Jeroen Dijsselbloem blikt in een NRC artikel (5/10) terug op het parlementaire onderzoek naar onderwijsvernieuwingen van tien jaar terug. Hij onderzocht toendertijd tezamen met de naar hem genoemde commissie wat alle onderwijsvernieuwingen teweeg hadden gebracht. Omdat zijn parlementaire onderzoek naar onderwijsvernieuwingen tien jaar oud is, blikte hij er op een congres van de PO-Raad deze…

Lees meer
Afb Sans Forgetica

Nieuwsbrief – Jaargang 2, #3 (11 oktober 2018)

Newsfeed ‘Brein, leren en educatie’ Jelle Jolles – Jaargang 2, #3   In deze nieuwsbrief onder meer artikelen over Dijsselbloem’s vier nieuwe aanbevelingen voor het onderwijs, de geboorte van een nieuw lettertype dat steun biedt aan onthouden en herinneren, een pleidooi voor burgerlijke ongehoorzaamheid door de leraar, het belang van wiskunde en een opvoedvraag over…

Lees meer
Afb Jelle Jolles TEDx Education Amsterdam

Over onderwijs, brein en leren – online college en TEDx presentatie Jelle Jolles

Er is veel vraag naar mijn publiekscolleges over brein, leren en onderwijs. Op deze pagina geef ik een update en verwijzing naar twee redelijk recente colleges: een TEDx talk over Het Tienerbrein in 2017 (direct bekijken) en een college over onderwijs en ontplooiing in neuropsychologisch perspectief in het kader van een serie colleges georganiseerd door…

Lees meer
Afb special Psychologie Magazine

Laat onderwijs beter aansluiten op kinderbrein

Het onderwijs is al jaren gewend om op eenzelfde manier lesstof aan te bieden, resultaten te meten en schooladviezen te geven. Maar wordt hierbij eigenlijk rekening gehouden met de ontwikkeling van het individuele kind? Is het mogelijk dat de manier waarop kinderen – of liever gezegd hun brein – zich ontwikkelt niet zo goed past…

Lees meer